Use of Digital Technology Tools in Corporate Education for Leadership Development

Authors

  • Juliana Maria Ferreira FATEC Zona Leste
  • Taline Alves FATEC Zona Leste
  • Madelin Condori FATEC Zona Leste
  • Gabriel Faustino FATEC Zona Leste
  • José Carlos Hoelz FATEC Zona Leste

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.12738731

Keywords:

Technological tools, Corporate education, Leadership development, Leadership levels

Abstract

Currently, companies are seeking highly qualified and adaptable leaders due to the constant technological evolution. The ability of leaders to keep up with new technologies is vital for the success of organizations, and corporate education plays a central role in this process. This article focuses on exploring the impact of technological tools in corporate education and their influence on the effectiveness of leadership development. Furthermore, it aims to identify the concrete benefits that this approach brings to organizations. To achieve these goals, a qualitative research was conducted with experienced professionals who have already integrated technologies into their work environments. The experiences shared by these professionals not only provided valuable insights but also allowed for a deeper analysis of the issues that arose during the research. The study seeks to provide substantial perspectives on how technology shapes leadership development and its impact on companies, informing future strategies and training decisions within organizations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMADO, J; FERREIRA, S. A entrevista na investigação em educação. In: AMADO, João (org). Manual de Investigação Qualitativa em Educação. Imprensa da Universidade de Coimbra: 2edição, outubro, 2017.

AMAGOH, F. Leadership development and leadership effectiveness. Management decision, v. 47, n. 6, p. 989-999, 2009.

AVOLIO, B. J., AVEY, J. B; QUISENBERRY, D. Estimating return on leadership development investment. The Leadership Quarterly, v. 21, n. 4, p. 633-644, 2010.

BORGES, S. S. et al. Gamificação aplicada à educação: um mapeamento sistemático. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). 2013. p. 234.

BRAGA, T. C; PERESTRELO, V; RIBEIRO, P. E. Equipes virtuais e o papel da liderança: Um levantamento das práticas essenciais para o seu sucesso. Contribuiciones a las Ciencias Sociales, v. 21, 2015.

CHIAVENATO, I. Gerenciando com as pessoas-Transformando um executivo em um excelente Gestor de Pessoas. Rio de Janeiro: Elsevier, 2005.

CHIAVENATO, I. Recursos humanos. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1992.

DAY, D. V. et al. Advances in Leader and leadership development : A review of 25 years of research and theory. The Leadership Quarterly, v. 25, n. 1, p. 63-82, 2014.

DENZIN, N. K; LINCOLN, Y. S. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N. K; LINCOLN, Y. S. (Orgs.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 15-41.

EBOLI, M. P. Educação e modernidade nas organizações: o desafio de implantar sistemas educacionais competitivos. In: Coletânea de artigos Universidades Corporativas. São Paulo: Schmukler Editores, 1999.

EBOLI, M. Fundamentos e evolução da educação corporativa. In: EBOLI, M. (Org.). Educação corporativa: fundamentos, evolução e implantação de projetos. 1ª Ed. São Paulo: Atlas, 2010.

EBOLI, M. P. Educação Corporativa e desenvolvimento de competências. In: DUTRA J. S.; FLEURY, M. T. L.; RUAS, R. L. Competências: conceitos, métodos e experiências. São Paulo: Atlas, 2008.

FLORES, J. G. Análisis de Datos Cualitativos - Aplicaciones a la investigación educativa. Barcelona: PPU, 1994.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.

GOTTHARDT, M. et al. Current state and challenges in the implementation of smart robotic process automation in accounting and auditing. ACRN Journal of Finance and Risk Perspectives, 2020.

HUNTER, J. C. O monge e o executivo: uma história sobre a essência da liderança. Rio de Janeiro: Sextante, 2004.

MEISTER, J. C. Ten steps to creating a corporate university. In: The Knowledge Management Yearbook 2000-2001. Routledge, 2013. p. 180-188.

MINAYO, M. C. S (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

OLIVEIRA, D. R. P de. Introdução a administração teoria e pratica. São Paulo: Atlas, 2009

OLIVEIRA, D. R. P de. Sistemas, organização e métodos: Uma abordagem gerencial. São Paulo: Atlas, 2000,11 ed.

PARATI, N; MALIK, L; JOSHI, A. G. Artificial intelligence based threat prevention and sensing engine: Architecture and design issues. In: 2008 First International Conference on Emerging Trends in Engineering and Technology. IEEE, 2008. p. 304-307.

STUMPF, S. A.; NEVINS, M. D. Redefining Management Education: Developing Professionals to Meet 21st Century Leadership Challenges. Management Strategien 2000, p. 41-57, 1999.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

ULRICH, D. Recursos humanos estratégicos: novas perspectivas para os profissionais de RH. São Paulo: Futura, 2000.

Published

2024-07-29

How to Cite

Ferreira , J. M., Alves , T., Condori , M., Faustino , G., & Hoelz , J. C. (2024). Use of Digital Technology Tools in Corporate Education for Leadership Development. Journal of the Management and Technology Meeting, 1(06), 47–57. https://doi.org/10.5281/zenodo.12738731

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)