SCANNERRF: Person identification system with facial recognition
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.10904641Keywords:
School, Facial recognition, Security, SoftwareAbstract
Lack of safety in schools has been a worrying problem affecting society at large, this is noticeable given the waves of violence that eventually occur afflicting the entire education system. This project is based on the proposal to develop a desktop application that aims to identify and monitor students' access to school through facial recognition technology, the software is produced in the Python programming language, with the help of PYQT5 libraries to create graphical interfaces and OpenCV for manipulation and processing of digital images. Using the application, it is possible to supervise the entrance of students, assist school management, and make it difficult for undue people to access the environment. The methodological approach of the project consists of six steps that address quantitative and qualitative combinations responsible for gathering the information that can be useful in the development of the work, aiming to obtain the success of the developed software and the complete effectiveness of the application.
Downloads
References
ABRAMOVAY, Miriam. ESCOLA e VIOLÊNCIA. [S. l.: s. n.], 2002.
ALESP. Deputada apresenta projeto de lei para garantir segurança em escolas públicas, [s. l.], 2023. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/noticia/?15/05/2023/deputada-apresenta-projeto-de-lei-para-garantir-seguranca-em-escolas-publicas. Acesso em: 6 nov. 2023.
BANIN, Sérgio Luiz. Python 3 Conceitos e Aplicações: Uma Abordagem Didática. [S. l.: s. n.], 2018.
BARELLI, Felipe. Introdução à Visão Computacional: Uma abordagem prática com Python e OpenCV. [S. l.: s. n.], 2018. E-book.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 2016. 123 p. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Acesso em: 06/11/2023.
CNN. Automação Industrial: conceito, objetivos e vantagens, [s. l.], 2023. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/tecnologia/automacao-industrial/. Acesso em: 04 nov. 2023.
FERREIRA, Luiz Claudio. Segurança é mais do que criar barreiras à escola, dizem especialistas: Para pesquisadora, por um militar na porta não vai resolver o problema. Educação, [s. l.], 13 abr. 2023. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2023-04/seguranca-e-mais-do-que-criar-barreiras-escola-dizem-especialistas. Acesso em: 12 jun. 2023.
GUEDES, Gilleanes T. A. Uml2: Uma Abordagem Prática. [S. l.: s. n.], 2018.
I3C. Tecnologia garante escolas seguras, com benefícios além de vigilância. Segurança Eletrônica, [s. l.], 2019. Disponível em: https://i3csolucoes.com.br/tecnologia-garante-escolas-seguras-com-beneficios-alem-de-vigilancia/. Acesso em: 7 jun. 2023.
LINHARES, Guilherme Trevisan Linhares. Qt e PyQt5: Qt e PyQt5. In: LINHARES, Guilherme Trevisan Linhares. GUIs com Python e PyQt5 - Introdução: GUIs com Python e PyQt5 - Introdução. Paraná: Linkedin, 22 maio 2023. Disponível em: https://www.linkedin.com/pulse/guis-com-python-e-pyqt5-introdu%C3%A7%C3%A3o-guilherme-trevisan-linhares/?originalSubdomain=pt. Acesso em: 4 ago. 2023.
MANZANO, José Augusto N. G. Introdução à linguagem Python. [S. l.: s. n.], 2018. Acesso em: 10 jun.2023.
MATOS, Laura. Brasil teve 36 ataques a escolas em 22 anos; pós-pandemia concentra quase 60%. Folha de S.Paulo, São Paulo, 23 out.2023. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/amp/educacao/2023/10/brasil-teve-36-ataques-a-escolas-em-22-anos-pos-pandemia-concentra-quase-60.shtml. Acesso em: 7 nov. 2023.
PACHECO, Marcel. DESENVOLVIMENTO WEB HTML, CSS E JAVASCRIPT PARA INICIANTES. [S. l.: s. n.], 2022. Disponível em: https://www.google.com.br/books/edition/DESENVOLVIMENTO_WEB_HTML_CSS_E_JAVASCRIP/FFbNEAAAQBAJ?hl=pt-BR&gbpv=1&dq=livro+iniciantes+html&printsec=frontcover. Acesso em: 15 set. 2023.
RÁDIO E TELEVISÃO RECORD S.A. Escolas reforçam medidas de segurança após ataque em creche de Saudades (SC): Especialista indica que um controle rigoroso sobre quem entra e sai do colégio é a medida mais eficaz para evitar ataques. Segurança nas escolas, [s. l.], 5 maio 2021. Disponível em: https://recordtv.r7.com/fala-brasil/videos/escolas-reforcam-medidas-de-seguranca-apos-ataque-em-creche-de-saudades-sc-17112022. Acesso em: 28 mar. 2023.
SANTANA, Camilo. MEC destinou R$ 3,1 bilhões para segurança nas escolas. Ministério da Educação, Brasil. 26 jul. 2023. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias/2023/julho/mec-destinou-r-3-1-bilhoes-para-seguranca-nas-escolas. Acesso em: 05 nov. 2023.
SILVESTRI, Gabriel. Prototipação e a criação de produtos que resolvem problemas. [S. l.], 18 set. 2017. Disponível em: https://uxdesign.blog.br/o-objetivo-de-um-prot%C3%B3tipo-%C3%A9-criar-uma-representa%C3%A7%C3%A3o-semi-real%C3%ADstica-de-algo-que-seja-poss%C3%ADvel-e0445d85ca93. Acesso em: 9 nov. 2023.
SIMPAX. Entenda como o reconhecimento facial contribui para a segurança nas escolas. Gestão de Pessoas, [s. l.], 2019. Disponível em: https://simpax.com.br/entenda-como-o-reconhecimento-facial-contribui-para-a-seguranca-nas-escolas/. Acesso em: 14 jun. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 João Vitor de Sousa Rodrigues, Lucas Pereira Carvalho, Paulo Enrick Santos Silva, Tamiris Romano de Carvalho, Jeferson Roberto de Lima
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Engetec em Revisa © 2024 by Fatec da Zona Leste is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Copyright Policy
By submitting a manuscript for publication in EnGeTec em Revista, the authors agree, in advance and unrestrictedly, to the following terms:
- The authors retain the copyright and grant EnGeTec em Revista the right of first publication of the manuscript, without any financial burden, and renounce any other remuneration for its publication in EnGeTec em Revista.
- When submitted to EnGeTec em Revista, the manuscript is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in EnGeTec em Revista.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in EnGeTec em Revista (publish in repositories or as a book chapter), with acknowledgment of the initial publication in EnGeTec em Revista, provided that such agreement does not imply an endorsement of the content of the manuscript or of the new vehicle by EnGeTec em Revista.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, for example after the editorial process is completed.
- The authors warrant that they have obtained proper permission from their employers for the transfer of rights under this agreement, if those employers own any copyright in the manuscript. In addition, the authors assume any and all responsibility for possible infringements of the copyright of these employers, exempting EnGeTec em Revista from any and all liability in this regard.
- The authors assume all responsibility for the content of the work, including the due and necessary authorizations for data disclosure. collected and results obtained, exempting EnGeTec em Revista from any and all responsibility in this regard.