Sharing knowledge
Bibliotroca, a platform for exchanging educational books
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.13323769Keywords:
Community library, Book-sharing app, Cross-Platform Software Development, Technology, Collaborative consumptionAbstract
This article presents a project developed by the students in the Cross-Platform Software Development course at Faculdade de Tecnologia da Zona Leste: BiblioTroca, a platform which consists of exchanging educational books. Introducing the problem of the lack of reading in Brazil to justify the project’s reason to be, it is discussed how this lack intertwine with social inequalities, relying on a technological model for a possible solution to such problem: an online community library based on the principles of collaborative consumption, a trend that aims at responsible and shared consumption. Grounded on data about the country’s reading habits, on the concepts of cultural capital, from Pierre Bourdieu, of cyberspace, from Pierre Lévy, and on the recent advances in information and communications technologies, the project’s existence is, thus, theorized. Next, the methodologies used for the system’s development and the requested demands are presented, including the accomplishment of a market research, the concepts of Human-Computer Interaction, such as accessibility and user experience, and of Software Engineering, for the system’s design, and the fulfillment of UN’s Susteinable Development Goals. Then, there is a tour through the site, explaining its functioning, showing the interfaces and exihibiting the results so far achieved. Lastly, tying the project’s idea with its theorization, the importante of BiblioTroca in society is demonstrated.
Downloads
References
BARBOSA, Simone D. J.; SILVA, Bruno S. da. Interação Humano-Computador. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.
BELK, Russell. You Are What You Can Access: Sharing and Collaborative Consumption Online. Journal Of Business Research, [S.L.], v. 67, n. 8, p. 1595-1600, ago. 2014. Elsevier BV. http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2013.10.001. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0148296313003366?via%3Dihub. Acesso em: 29 out. 2023.
BURLAMAQUE, Fabiane V.; BARTH, Pedro A. Redes Sociais e o Ensino: O Skoob Como Ferramenta Para o Letramento Digital e Literário. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 26, n. 3, p. 53–73, 2016. DOI: 10.14572/nuances.v26i3.3838. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/3838. Acesso em: 29 out. 2023.
BOURDIEU, Pierre. “The Forms of Capital”. In: RICHARDSON, John G (ed.). Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. New York: Greenwood Press, 1986. pp. 241-258.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 2023. Disponível em: https://www25.senado.leg.br/web/atividade/legislacao/constituicao-federal. Acesso em: 26 out. 2023.
BRASIL. Lei nº 10.753, de 30 de outubro de 2003. Lei do Livro. Institui a Política Nacional do Livro. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 31 out. 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.753.htm. Acesso em: 28 out. 2023.
BRASIL. Lei nº 10.865, de 30 de abril de 2004. Dispõe sobre a Contribuição para os Programas de Integração Social e de Formação do Patrimônio do Servidor Público e a Contribuição para o Financiamento da Seguridade Social incidentes sobre a importação de bens e serviços e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 30 abr. 2004. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.865.htm. Acesso em: 28 out. 2023.
COPATTI, Carina; ANDREIS, Adriana M.; ZUANAZZI, Luzia C. C. Olhares ao Programa Nacional do Livro e do Material Didático: Relações entre Estado, Mercado Editorial e os Livros Didáticos na Escola. Perspectivas em Políticas Públicas, [S. l.], v. 14, n. 27, 2021. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/revistappp/article/view/5795. Acesso em: 28 out. 2023.
DUMONT, Lígia M. M. (1990). A Ação do Carro-Biblioteca ou, o Desafio de se Incentivar o Gosto pela Leitura em Comunidades de Baixa Renda. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v. 19, n. 1, p. 24-38, 18 nov. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reb/article/view/37116. Acesso em: 28 out. 2023.
ECO, Umberto. Vegetal and Mineral Memory: The Future of Books. Alexandria: Bibliotheca Alexandrina, 2005. (Distinguished Guest Lecture Series).
ESTADÃO. Livros ficam quase 8% mais caros e setor vende menos, mas segue lucrando. 2023. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2023/02/livros-ficam-quase-8-mais-caros-e-setor-vende-menos-mas-segue-lucrando.shtml. Acesso em: 26 out. 2023.
FAILLA, Zoara (org.). Retratos da Leitura no Brasil 5. 1. ed. Rio de Janeiro: Sextante, 2021. Disponível em: https://www.prolivro.org.br/5a-edicao-de-retratos-da-leitura-no-brasil-2/principal-do-livro/apresentacao/. Acesso em: 21 out. 2023.
FAILLA, Zoara et al. Retratos da Leitura no Brasil 5. São Paulo: Instituto Pró-Livro, 2020. Disponível em: https://prolivro.org.br/wp-content/uploads/2020/09/5a_edicao_Retratos_da_Leitura_no_Brasil_IPL-compactado.pdf. Acesso em: 18 out. 2023.
FREIRE, Paulo. A Importância do Ato de Ler: Em Três Artigos que se Completam. 23. ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989. (Coleção Polêmicas do Nosso Tempo; 4).
G1. IBGE indica que analfabetismo cai menos entre maiores de 15 anos. 2011. Disponível em: https://g1.globo.com/brasil/noticia/2011/11/ibge-indica-que-analfabetismo-cai-menos-entre-maiores-de-15-anos.html. Acesso em: 29 out. 2023.
GARCEZ, Lucília H. A Construção Social da Leitura. Estudos De Literatura Brasileira Contemporânea, [S.L.], v. 05, p. 5–7, 2000. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/8849. Acesso em: 22 out. 2023.
GIORGI, Cristiano A. G. di et al. Uma Proposta de Aperfeiçoamento do PNLD como Política Pública: O Livro Didático como Capital Cultural do Aluno/Família. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, [S.L.], v. 22, n. 85, p. 1027-1056, dez. 2014. FapUNIFESP (SciELO).
http://dx.doi.org/10.1590/s0104-40362014000400008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/sXpYnZHpqh4qkD9GZqZvyJP/?lang=pt. Acesso em: 27 out. 2023.
GITHUB. The top programming languages. 2022. Disponível em: https://octoverse.github.com/2022/top-programming-languages. Acesso em: 30 out. 2023.
GUANABARA, Dayane. Plataformas Digitais e o Hábito de Leitura: Um Estudo sobre a Rede Skoob. Comfilotec, São Paulo, v. 7, n. 4, p. 123-149, 01 jun. 2018. Disponível em: https://www.fapcom.edu.br/revista/index.php/revista-comfilotec/article/view/254. Acesso em: 30 set. 2023.
HOW Literature Can Help Us Develop Empathy. Intérpretes: Beth Ann Fennelly. Oxford: TEDx Talks, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=9nJv8sxpUKU. Acesso em: 22 out. 2023.
IBGE. Caio Belandi. Três novos índices mostram queda da pobreza e da vulnerabilidade entre 2008-2009 e 2017-2018. 2023. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/37716-tres-novos-indices-mostram-queda-da-pobreza-e-da-vulnerabilidade-entre-2008-2009-e-2017-2018. Acesso em: 26 out. 2023.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 1999. (Coleção TRANS).
MENEZES, Uiara G. de. Consumo Colaborativo: Relação entre Confiança e Cooperação. Revista Metropolitana de Sustentabilidade (ISSN 2318-3233), São Paulo, v. 5, n. 2, p. 195–111, 2015. Disponível em: http://revistaseletronicas.fmu.br/index.php/rms/article/view/632. Acesso em: 29 out. 2023.
ONU. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. 2023. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em: 24 out. 2023.
PÁDUA JR., Fábio P. de; ALENCASTRO, Mario S. C. Desafios do Consumo Colaborativo no Brasil. In: Associação Nacional de Pós Graduação e Pesquisa em Ambiente e Sociedade, 7., 2015, Brasília. Anais. p. 1-15. Disponível em: http://icongresso.itarget.com.br/useradm/anais/?clt=ann.2&lng=P. Acesso em: 29 set. 2023.
POLETTI, Igor; DODE, Luciana B. Bbioteca: Biblioteca Cooperativa para Promoção do Letramento, do Desenvolvimento Humano, Social e da Cultura. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 9, n. 05, p. 16182–16187, 2023. DOI: 10.34117/bjdv9n5-113. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/59703. Acesso em: 28 out. 2023.
RECHDAN, Maria L. A. Dialogismo ou Polifonia? Revista de Ciências Humanas, Taubaté, v. 9, n. 1, p. 45-54, 2003. Disponível em: https://www.ufrgs.br/soft-livre-edu/polifonia/files/2009/11/dialogismo-N1-2003.pdf. Acesso em: 26 out. 2023.
ROSA, Flávia G. M. G.; ODDONE, Nanci. Políticas Públicas para o Livro, Leitura e Biblioteca. Ciência da Informação, [S.L.], v. 35, n. 3, p. 183-193, dez. 2006. IBICT. http://dx.doi.org/10.1590/s0100-19652006000300017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ci/a/bzwPCxGPDnyNmcLr8yt7kDH/. Acesso em: 26 out. 2023.
SNEL. Painel do Varejo de Livros no Brasil. Disponível em: https://snel.org.br/wp/wp-content/uploads/2023/08/SNEL-08-2023-08T-2023.pdf. Acesso em: 26 out. 2023.
SOMMERVILLE, Ian. Engenharia de Software. Tradução de Kalinka Oliveira e Ivan Bosnic. 9. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2011.
VERNON, Vaughn. Implementing Domain-Driven Design. Westford: Addison-Wesley, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gustavo Nascimento Souza , Leonardo Alex Cajé , Mateus Santana da Silva, Pedro Berveglieri Pessina , Vanessa Gomes Albuquerque , André Luiz da Silva Santos , Guilherme Gonçalves Ferreira da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Engetec em Revisa © 2024 by Fatec da Zona Leste is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Copyright Policy
By submitting a manuscript for publication in EnGeTec em Revista, the authors agree, in advance and unrestrictedly, to the following terms:
- The authors retain the copyright and grant EnGeTec em Revista the right of first publication of the manuscript, without any financial burden, and renounce any other remuneration for its publication in EnGeTec em Revista.
- When submitted to EnGeTec em Revista, the manuscript is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in EnGeTec em Revista.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in EnGeTec em Revista (publish in repositories or as a book chapter), with acknowledgment of the initial publication in EnGeTec em Revista, provided that such agreement does not imply an endorsement of the content of the manuscript or of the new vehicle by EnGeTec em Revista.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, for example after the editorial process is completed.
- The authors warrant that they have obtained proper permission from their employers for the transfer of rights under this agreement, if those employers own any copyright in the manuscript. In addition, the authors assume any and all responsibility for possible infringements of the copyright of these employers, exempting EnGeTec em Revista from any and all liability in this regard.
- The authors assume all responsibility for the content of the work, including the due and necessary authorizations for data disclosure. collected and results obtained, exempting EnGeTec em Revista from any and all responsibility in this regard.