Sharing knowledge

Bibliotroca, a platform for exchanging educational books

Authors

  • Gustavo Nascimento Souza FATEC Zona Leste
  • Leonardo Alex Cajé FATEC Zona Leste
  • Mateus Santana da Silva FATEC Zona Leste
  • Pedro Berveglieri Pessina FATEC Zona Leste
  • Vanessa Gomes Albuquerque FATEC Zona Leste
  • André Luiz da Silva Santos FATEC Zona Leste
  • Guilherme Gonçalves Ferreira da Silva FATEC Zona Leste

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.13323769

Keywords:

Community library, Book-sharing app, Cross-Platform Software Development, Technology, Collaborative consumption

Abstract

This article presents a project developed by the students in the Cross-Platform Software Development course  at Faculdade de Tecnologia da Zona Leste: BiblioTroca, a platform which consists of exchanging educational books. Introducing the problem of the lack of reading in Brazil to justify the project’s reason to be, it is discussed how this lack intertwine with social inequalities, relying on a technological model for a possible solution to such problem: an online community library based on the principles of collaborative consumption, a trend that aims at responsible and shared consumption. Grounded on data about the country’s reading habits, on the concepts of cultural capital, from Pierre Bourdieu, of cyberspace, from Pierre Lévy, and on the recent advances in information and communications technologies, the project’s existence is, thus, theorized. Next, the methodologies used for the system’s development and the requested demands are presented, including the accomplishment of a market research, the concepts of Human-Computer Interaction, such as accessibility and user experience, and of Software Engineering, for the system’s design, and the fulfillment of UN’s Susteinable Development Goals. Then, there is a tour through the site, explaining its functioning, showing the interfaces and exihibiting the results so far achieved. Lastly, tying the project’s idea with its theorization, the importante of BiblioTroca in society is demonstrated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Simone D. J.; SILVA, Bruno S. da. Interação Humano-Computador. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

BELK, Russell. You Are What You Can Access: Sharing and Collaborative Consumption Online. Journal Of Business Research, [S.L.], v. 67, n. 8, p. 1595-1600, ago. 2014. Elsevier BV. http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2013.10.001. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0148296313003366?via%3Dihub. Acesso em: 29 out. 2023.

BURLAMAQUE, Fabiane V.; BARTH, Pedro A. Redes Sociais e o Ensino: O Skoob Como Ferramenta Para o Letramento Digital e Literário. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 26, n. 3, p. 53–73, 2016. DOI: 10.14572/nuances.v26i3.3838. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/3838. Acesso em: 29 out. 2023.

BOURDIEU, Pierre. “The Forms of Capital”. In: RICHARDSON, John G (ed.). Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. New York: Greenwood Press, 1986. pp. 241-258.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 2023. Disponível em: https://www25.senado.leg.br/web/atividade/legislacao/constituicao-federal. Acesso em: 26 out. 2023.

BRASIL. Lei nº 10.753, de 30 de outubro de 2003. Lei do Livro. Institui a Política Nacional do Livro. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 31 out. 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.753.htm. Acesso em: 28 out. 2023.

BRASIL. Lei nº 10.865, de 30 de abril de 2004. Dispõe sobre a Contribuição para os Programas de Integração Social e de Formação do Patrimônio do Servidor Público e a Contribuição para o Financiamento da Seguridade Social incidentes sobre a importação de bens e serviços e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 30 abr. 2004. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.865.htm. Acesso em: 28 out. 2023.

COPATTI, Carina; ANDREIS, Adriana M.; ZUANAZZI, Luzia C. C. Olhares ao Programa Nacional do Livro e do Material Didático: Relações entre Estado, Mercado Editorial e os Livros Didáticos na Escola. Perspectivas em Políticas Públicas, [S. l.], v. 14, n. 27, 2021. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/revistappp/article/view/5795. Acesso em: 28 out. 2023.

DUMONT, Lígia M. M. (1990). A Ação do Carro-Biblioteca ou, o Desafio de se Incentivar o Gosto pela Leitura em Comunidades de Baixa Renda. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v. 19, n. 1, p. 24-38, 18 nov. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reb/article/view/37116. Acesso em: 28 out. 2023.

ECO, Umberto. Vegetal and Mineral Memory: The Future of Books. Alexandria: Bibliotheca Alexandrina, 2005. (Distinguished Guest Lecture Series).

ESTADÃO. Livros ficam quase 8% mais caros e setor vende menos, mas segue lucrando. 2023. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2023/02/livros-ficam-quase-8-mais-caros-e-setor-vende-menos-mas-segue-lucrando.shtml. Acesso em: 26 out. 2023.

FAILLA, Zoara (org.). Retratos da Leitura no Brasil 5. 1. ed. Rio de Janeiro: Sextante, 2021. Disponível em: https://www.prolivro.org.br/5a-edicao-de-retratos-da-leitura-no-brasil-2/principal-do-livro/apresentacao/. Acesso em: 21 out. 2023.

FAILLA, Zoara et al. Retratos da Leitura no Brasil 5. São Paulo: Instituto Pró-Livro, 2020. Disponível em: https://prolivro.org.br/wp-content/uploads/2020/09/5a_edicao_Retratos_da_Leitura_no_Brasil_IPL-compactado.pdf. Acesso em: 18 out. 2023.

FREIRE, Paulo. A Importância do Ato de Ler: Em Três Artigos que se Completam. 23. ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989. (Coleção Polêmicas do Nosso Tempo; 4).

G1. IBGE indica que analfabetismo cai menos entre maiores de 15 anos. 2011. Disponível em: https://g1.globo.com/brasil/noticia/2011/11/ibge-indica-que-analfabetismo-cai-menos-entre-maiores-de-15-anos.html. Acesso em: 29 out. 2023.

GARCEZ, Lucília H. A Construção Social da Leitura. Estudos De Literatura Brasileira Contemporânea, [S.L.], v. 05, p. 5–7, 2000. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/8849. Acesso em: 22 out. 2023.

GIORGI, Cristiano A. G. di et al. Uma Proposta de Aperfeiçoamento do PNLD como Política Pública: O Livro Didático como Capital Cultural do Aluno/Família. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, [S.L.], v. 22, n. 85, p. 1027-1056, dez. 2014. FapUNIFESP (SciELO).

http://dx.doi.org/10.1590/s0104-40362014000400008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/sXpYnZHpqh4qkD9GZqZvyJP/?lang=pt. Acesso em: 27 out. 2023.

GITHUB. The top programming languages. 2022. Disponível em: https://octoverse.github.com/2022/top-programming-languages. Acesso em: 30 out. 2023.

GUANABARA, Dayane. Plataformas Digitais e o Hábito de Leitura: Um Estudo sobre a Rede Skoob. Comfilotec, São Paulo, v. 7, n. 4, p. 123-149, 01 jun. 2018. Disponível em: https://www.fapcom.edu.br/revista/index.php/revista-comfilotec/article/view/254. Acesso em: 30 set. 2023.

HOW Literature Can Help Us Develop Empathy. Intérpretes: Beth Ann Fennelly. Oxford: TEDx Talks, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=9nJv8sxpUKU. Acesso em: 22 out. 2023.

IBGE. Caio Belandi. Três novos índices mostram queda da pobreza e da vulnerabilidade entre 2008-2009 e 2017-2018. 2023. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/37716-tres-novos-indices-mostram-queda-da-pobreza-e-da-vulnerabilidade-entre-2008-2009-e-2017-2018. Acesso em: 26 out. 2023.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 1999. (Coleção TRANS).

MENEZES, Uiara G. de. Consumo Colaborativo: Relação entre Confiança e Cooperação. Revista Metropolitana de Sustentabilidade (ISSN 2318-3233), São Paulo, v. 5, n. 2, p. 195–111, 2015. Disponível em: http://revistaseletronicas.fmu.br/index.php/rms/article/view/632. Acesso em: 29 out. 2023.

ONU. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. 2023. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em: 24 out. 2023.

PÁDUA JR., Fábio P. de; ALENCASTRO, Mario S. C. Desafios do Consumo Colaborativo no Brasil. In: Associação Nacional de Pós Graduação e Pesquisa em Ambiente e Sociedade, 7., 2015, Brasília. Anais. p. 1-15. Disponível em: http://icongresso.itarget.com.br/useradm/anais/?clt=ann.2&lng=P. Acesso em: 29 set. 2023.

POLETTI, Igor; DODE, Luciana B. Bbioteca: Biblioteca Cooperativa para Promoção do Letramento, do Desenvolvimento Humano, Social e da Cultura. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 9, n. 05, p. 16182–16187, 2023. DOI: 10.34117/bjdv9n5-113. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/59703. Acesso em: 28 out. 2023.

RECHDAN, Maria L. A. Dialogismo ou Polifonia? Revista de Ciências Humanas, Taubaté, v. 9, n. 1, p. 45-54, 2003. Disponível em: https://www.ufrgs.br/soft-livre-edu/polifonia/files/2009/11/dialogismo-N1-2003.pdf. Acesso em: 26 out. 2023.

ROSA, Flávia G. M. G.; ODDONE, Nanci. Políticas Públicas para o Livro, Leitura e Biblioteca. Ciência da Informação, [S.L.], v. 35, n. 3, p. 183-193, dez. 2006. IBICT. http://dx.doi.org/10.1590/s0100-19652006000300017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ci/a/bzwPCxGPDnyNmcLr8yt7kDH/. Acesso em: 26 out. 2023.

SNEL. Painel do Varejo de Livros no Brasil. Disponível em: https://snel.org.br/wp/wp-content/uploads/2023/08/SNEL-08-2023-08T-2023.pdf. Acesso em: 26 out. 2023.

SOMMERVILLE, Ian. Engenharia de Software. Tradução de Kalinka Oliveira e Ivan Bosnic. 9. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2011.

VERNON, Vaughn. Implementing Domain-Driven Design. Westford: Addison-Wesley, 2013.

Published

2024-08-24

How to Cite

Souza , G. N., Cajé , L. A., Silva, M. S. da, Pessina , P. B., Albuquerque , V. G., Santos , A. L. da S., & Silva , G. G. F. da. (2024). Sharing knowledge: Bibliotroca, a platform for exchanging educational books. Journal of the Management and Technology Meeting, 1(07), e288. https://doi.org/10.5281/zenodo.13323769

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.