Treading knowledge and investigation

A study on the methods of collecting information from students in the last period of Fatec Zona Leste

Authors

  • Bruno Hideo Kashima FATEC Zona Leste
  • Dayane Valença Pinhati Albuquerque FATEC Zona Leste
  • Larissa Gomes da Silva Ferreira FATEC Zona Leste

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.13323911

Keywords:

Information, Knowledge, Apuration, Student, Job Market

Abstract

Information is a powerful tool that shapes the way we live, work, communicate and interact. It provides the raw data from which knowledge is built and is highly valued, allowing personal development, skill acquisition and understanding of the problems and challenges faced by society on a global scale. The ease of access to information, driven by the technological revolution, has significantly expanded people's capacity to educate themselves and stay updated. The availability of information is the fundamental basis of students' learning, but it also requires the enhancement of critical evaluation skills. Furthermore, the importance of information goes beyond the academic sphere, playing a vital role in global awareness and preparing students to face the challenges of the ever-evolving job market. However, it is important to emphasize that the spread of fake news represent a serious threat to the integrity of accurate information, requiring the adoption of more rigorous criteria to identify and filter such content. The ability to conduct deeper investigations and develop a "Journalistic Flair" are essential skills that students need to acquire in order to excel in the job market, as decision-making based on solid evidence is a crucial factor in achieving success and obtaining satisfactory outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BORGES, Jussara; BRANDÃO, Gleise; ALENCAR, Gabrielle . Competências em Comunicação: Observação em Organizações da Sociedade Civil de Salvador-Bahia-Brasil. Revista Comunicando. Lisboa: v. 12 n. 2, p. 320-333, jul./dez. 2013. Disponivel em: https://revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/148/89 Acesso em: 05/11/2023.

CAPPO, Joe. O Futuro Da Propaganda. 1. ed. São Paulo: Cultrix, 2004.

COMISSÃO, Europeia. Livro Branco Crescimento, Competitividade, Emprego: os desafios e as pistas para entrar no século xxi. Bruxelas: Office des Publications Officielles des Comunautés Européennes, 1993.

DRUCKER, Peter; SHIRKY, Clay. Et al. E-Business e Tecnologia: Autores e Conceitos Imprescindíveis. 1. ed. São Paulo: Publifolha, 2001.

FERREIRA, Carlos. Pesquisa Quantitativa E Qualitativa: Perspectivas Para O Campo Da Educação. Mosaico, v. 8, n. 2, p. 173-182, jul./dez. 2015. Disponivel em: https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/mosaico/article/view/4424/2546 Acesso em: 05/11/2023.

FIGUEIRA, João; SANTOS, Sílvio. As fake news e a nova ordem (des)informativa na era da pós-verdade: Manipulação, Polarização, Filter Bubbles. 1. ed. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2019.

GLEICK, James. A informação: Uma história, uma teoria, uma enxurrada. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

GÓMEZ, Guillermo. Os Meios de Comunicação de Massa na Era Da Internet. Comunicação & Educação, v. 11, n. 3, p. 373-378, set./dez. 2006. Disponivel em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37600/40314 Acesso em: 05/11/2023.

HARARI, Yuval. 21 lições para o século 21. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

HISRICH, Robert; PETERS, Michael; SHEPHERD, Dean. Empreendedorismo. 9. ed. Porto Alegre: AMGH, 2014.

MCLUHAN, Marshall. Os Meios de Comunicação: Como Extensões do Homem. São Paulo: Cultrix, 1964.

MORAN, José. Influência dos meios de comunicação no conhecimento. Ciência da Informação. Brasília: v. 23, p. 233-238, ago. 1994. Disponivel em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/551/551 Acesso em: 05/11/2023.

MORAN, José. Interferência dos meios de comunicação no conhecimento. Intercom Revista Brasileira De Ciencias Da Comunicação. São Paulo: v. 17 n .2, p. 38-49, jul. 1994. Disponivel em: https://revistas.intercom.org.br/index.php/revistaintercom/article/view/844/752 Acesso em: 05/11/2023.

SANTI, Vilso. O Desafio da Apuração Jornalística no Ciberespaço. Sessões do Imaginário. Rio Grande do Sul: v. 15 n.23, p. 8-17, out. 2010. Disponivel em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/famecos/article/view/9021 Acesso em: 05/11/2023.

SANTI, Vilso. O processo de apuração no webjornalismo de quarta geração. ECO-Pós. Rio de Janeiro: v.12, n. 3, , p. 181-194. set-dez 2009. Disponivel em: https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/939/879 Acesso em: 03/11/2023.

SILVA, Solange; BONIN, Joel. A Prática da Observação Participante na Melhoria da Administração das Empresas. Revista Comunicando. Lisboa: v. 2 n. 1, p. 73-85, jan./jun. 2013. Disponivel em: https://periodicos.uniarp.edu.br/index.php/visao/article/view/102/118 Acesso em: 05/11/2023.

VIDAL, Antônio. Et al. Sociedade da Informação: Os Desafios da Era da Colaboração e da Gestão do Conhecimento. 1. ed. São Paulo: Saraiva, 2008.

Published

2024-08-24

How to Cite

Kashima , B. H., Albuquerque , D. V. P., & Ferreira , L. G. da S. (2024). Treading knowledge and investigation: A study on the methods of collecting information from students in the last period of Fatec Zona Leste. Journal of the Management and Technology Meeting, 1(07), e300. https://doi.org/10.5281/zenodo.13323911

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.