The Influence of ESG Practices on the Internationalization of the Dengo Company
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.12738688Keywords:
ESG, Influence, Internationalization, Practices, SustainabilityAbstract
The constant changes that are currently taking place in the economic environment and the great competition in the internal market, makes companies go in search of new international markets, in order to expand them and thus increase their revenue. The present work carried out a review of literature that mentions ESG practices and the internationalization of companies, through a case study about the company Dengo Chocolates, which has been standing out in Brazil in the production of chocolates and with great concern in the application of ESG practices, having as a research problem to know how the practices of the ESG pillars influenced the internationalization of this company. The exploratory research was carried out through content analysis of the institutional website of Dengo Chocolates and articles researched on the internet about the company. At the end of the study, it was found that the application of ESG practices influences the company both in the way the organization is managed as well as in its internationalization process, contributing to positive viability and serving as a valuable guide for companies seeking to balance global growth with environmental, social and governance responsibility.
Downloads
References
ALMENDRA, R. S., De VASCONCELOS, A. C., Silva, R. B., De Luca, M. M. M. (2018). Internacionalização, risco sistemático e disclosure de riscos em empresas listadas na BM&FBovespa. Enfoque: Reflexão Contábil, (2018). Disponível em: <https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/Enfoque/article/view/38090>. Acesso em: 29/10/2023.
AMARAL, A. C.; BALBI, C. Guterres abre Assembleia com defesa da ONU em meio a críticas por ineficácia, 2022. Folha de S.Paulo. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/mundo/2022/09/mundo-esta-viciado-em-combustiveis-fosseis-diz-secretario-geral-da-onu.shtml>. Acesso em: 16/08/2023.
ANDRADE, Daiany. Cacau ESG da Dengo ¨aprende¨ francês e ganha mais um endereço em Paris. 2023. Disponível em: <https://agfeed.com.br/esg/cacau-esg-da-dengo-aprende-frances-e-ganha-mais-um-endereco-em-paris/#>. Acesso em: 27/10/2023.
ATAÍDE, J. N. Análise do fator socioambiental como influência no comportamento de compra: Estudo de Caso Dengo Chocolates. 2023. Disponível em: <https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/63366/63366.PDF>. Acesso em: 27/10/2023.
AURÉLIO Neto, O.P. (2018). Estratégia espacial no mercado mundial de carne: a internacionalização do setor frigorífico brasileiro. (Dissertation) Doctorate, Universidade Federal de Goiás.
BARDIN, Laurence. “Análise de Conteúdo”. (2011). Trad. Reto, L; Pinheiro, A. São Paulo: Edições 70.
BRAMANTE, I. C.; CARLOTO, S.; BRAMANTE, S. ESG+i: governança ambiental, social e corporativa. São Paulo, SP: Ltr Editora, 2023. eBook.
BRUNDTLAND, Gro Harlem. Nosso futuro comum: comissão mundial sobre meio ambiente e desenvolvimento. 2.ed. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1991.
COSTA, K. M. Estevan Sartoreli encabeça projeto de preservação de áreas remanescentes de Mata Atlântica. 2022. Disponível em: <https://29horas.com.br/pessoas/ceo-da-dengo-estevan-sartoreli-encabeca-projeto-de-preservacao-de-areas-remanescentes-de-mata-atlantica/> Acesso em: 27/10/2023.
COSTA; A.P.C.; GAMBETTA; L.C.A. Internacionalização de empresas Brasileiras como forma de vantagem competitiva na era da globalização. Revista Inteligência Competitiva, São Paulo, 2016. 162-165 p.
CZINKOTA, M., RONKAINEN, I. MOFFET, M. International business (The Dryden Press Series in Management) Thomson/South-Western, 7th Edition, 2005. USA.
DE SORDI, J.O. Desenvolvimento De Projeto de Pesquisa. 1 ed. São Paulo: Saraiva, 62 p., 2017. Disponível em: <https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788547214975/>. Acesso em: 03/10/2023.
DENGO. Site Institucional – Produtores. Disponível em: <https://dengo.com/pt/pages/producers>. Acesso em: 27/10/2023.
DIEHL, A.A; TATIM, D. C. Pesquisa em ciências sociais aplicadas: métodos e técnicas. São Paulo: Prentice Hall, 2004, p. 47-62. Disponível em: <https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788597012934>. Acesso em: 03/10/2023.
ELKINGTON, J. Sustentabilidade, canibais com garfo e faca, 1997. Edição História de 12 anos – São Paulo: Editora M.Books, 2012.
EXAME. REVISTA, DA REDAÇÃO. Cacau sustentável: como a Dengo revolucionou a indústria de chocolates pagando mais aos produtores. 2022. Disponível em: <https://exame.com/esg/cacau-sustentavel-como-a-dengo-revolucionou-a-industria-de-chocolates-pagando-mais-aos-produtores_red-01/>. Acesso em: 01/11/2023.
FECOMERCIOSP. ESG: as lições de empresas que investem em sustentabilidade e responsabilidade social. 2022. Disponível em: <https://www.fecomercio.com.br/noticia/esg-as-licoes-de-empresas-que-investem-em-sustentabilidade-e-responsabilidade-social>. Acesso em: 04/11/23.
FERNANDES, F. Com práticas ESG, Dengo deslancha na pandemia. 2022. Disponível em: <https://dcomercio.com.br/publicacao/s/com-praticas-esg-dengo-deslancha-na-pandemia>. Acesso em: 01/11/2023.
FERNANDEZ, Z.; NIETO, M. J. (2005). La estrategia de internacionalización de la pequeña empresa familiar. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 22(15), 107-126.
FRACHETTA, A. Branding de Sustentabilidade: Dengo e o Chocolate com sabor de mudar o mundo. 2023 Disponível em: <https://pt.linkedin.com/pulse/branding-de-sustentabilidade-dengo-e-o-chocolate-com-sabor-frachetta>. Acesso em: 27/10/2023.
FURLAN, J., ZANOTTO; M. P.; CARRARO, I.; BARCELLOS, P. F. P. (2016). Estratégias de Marketing Internacional como facilitadoras do processo de Internacionalização: Estudo de Caso em uma empresa brasileira fabricante de materiais de fricção. In XVI Mostra de Iniciação Científica, Pós-graduação, Pesquisa e Extensão.
GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, p. 26-132, 2018.
GODOI, M. H.; PACHECO, J. M. Sustentabilidade E Abordagem Sistêmica: Reconsiderando O Triple Bottom Line. Operations & production management [recurso eletrônico]. Capítulo16, p. 234. Ponta Grossa, PR: Atena Editora, 2019. Disponível em: <https://www.atenaeditora.com.br/catalogo/post/sustentabilidade-e-abordagem-sistemica-reconsiderando-o-triple-bottom-line>. Acesso em: 16/09/2023.
IBGC. Instituto Brasileiro de Governança Corporativa. Disponível em: <https://www.ibgc.org.br/>. Acesso em 21 setembro 2023
LANDIN, Tulio apud PR NEWSWIRE. Co-ceo dengo compartilha estratégias de expansão da marca no videocast ‘pod do varejo’, DA LINX. 2023. Disponível em: <https://bluestudio.estadao.com.br/agencia-de-comunicacao/prnewswire/prnewsinternacional/co-ceo-da-dengo-compartilha-estrategias-de-expansao-da-marca-no-videocast-pod-do-varejo-da-linx-2/>. Acesso em: 27/10/2023.
ODS BRASIL. Objetivos Desenvolvimento Sustentável. 2023. Disponível em: <https://odsbrasil.gov.br/home/agenda>. Acesso em: 27/10/2023.
ONU – Organização das Nações Unidas. A ONU e o meio ambiente, 2020. Disponível em: <https://brasil.un.org/pt-br/91223-onu-e-o-meio-ambiente>. Acesso em: 21/09/2023.
PINTO, M., PEREIRA, R. A internacionalização das PME portuguesas: um estudo de caso. XXVI jornadas Luso-Espanholas de gestão cientifica-competitividade das regiões transfronteiriças, (2016). Disponível em: <http://hdl.handle.net/10400.22/7709>. Acesso em: 29/10/2023.
PEREIRA, C. REDE BRASIL DO PACTO GLOBAL. ESG: Entenda o significado da sigla ESG (Ambiental, Social e Governança) e saiba como inserir esses princípios no dia a dia de sua empresa, 2022 Disponível em: <https://www.pactoglobal.org.br/pg/esg#:~:text=ESG%20%C3%A9%20uma%20sigla%20em,Mundial%2C%20chamada%20Who%20Cares%20Wins.>. Acesso em 18/09/2023.
ROMARO, P.; SERRALVO, F. A. ESG: uma visão plural, 2022. 1ª.ed. São Paulo: Estação das letras e cores. Disponível em: https://www.pucsp.br/sites/default/files/download/graduacao/cursos/administracao/esg-uma-visao-plural-site-puc.pdf. Acesso em: 18/09/2023.
ROOT, F. R. Entry strategies for international markets. Lexington, MA: Lexington books, 1994.
SAMBRANA, C. Na Dengo, um chocolate com “sabor ESG” e DNA da Natura atrai o mercado. 2021. Disponível em: <https://neofeed.com.br/blog/home/na-dengo-um-chocolate-com-sabor-esg-e-dna-da-natura-atrai-o-mercado/>. Acesso em: 01/11/2023.
SEBRAE-SP. Não é só chocolate: Estevan Sartoreli, da Dengo, explica como a marca une sabor e Responsabilidade Social. 2022. Disponível em: <https://sp.agenciasebrae.com.br/cultura-empreendedora/nao-e-so-chocolate-estevan-sartoreli-da-dengo-explica-como-a-marca-une-sabor-e-responsabilidade-social/>. Acesso em: 27/10/2023.
TUCCI, A. "O mundo não precisa de mais marcas, precisa de mais negócios de impacto", afirma Estevan Sartoreli, CEO da Dengo. 2021. Disponível em: <https://forbes.com.br/forbeslife/2021/04/o-mundo-nao-precisa-de-mais-marcas-precisa-de-mais-negocios-de-impacto-afirma-estevan-sartoreli-ceo-da-dengo/>. Acesso em: 29/10/2023.
VIZEU, Rodrigo. Dengo, eleito melhor chocolate, compensa preço com sabor e sustentabilidade. Disponível em: <https://saopaulo.folha.uol.com.br/o-melhor-de-saopaulo/2019/restaurantes-bares-e-cozinha/06/dengo-eleito-melhor-chocolate-compensa-preco-com-sabor-e-sustentabilidade.shtml>. Acesso em: 27/10/2023.
WELFORD, R.; PRESCOTT, K. European Business – An issue – based Approach. London: Pitman Publishing, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Camila Pereira Pontes Ribeiro , Marina Peixoto Guimarães , Ester Felix
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Engetec em Revisa © 2024 by Fatec da Zona Leste is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Copyright Policy
By submitting a manuscript for publication in EnGeTec em Revista, the authors agree, in advance and unrestrictedly, to the following terms:
- The authors retain the copyright and grant EnGeTec em Revista the right of first publication of the manuscript, without any financial burden, and renounce any other remuneration for its publication in EnGeTec em Revista.
- When submitted to EnGeTec em Revista, the manuscript is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in EnGeTec em Revista.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in EnGeTec em Revista (publish in repositories or as a book chapter), with acknowledgment of the initial publication in EnGeTec em Revista, provided that such agreement does not imply an endorsement of the content of the manuscript or of the new vehicle by EnGeTec em Revista.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, for example after the editorial process is completed.
- The authors warrant that they have obtained proper permission from their employers for the transfer of rights under this agreement, if those employers own any copyright in the manuscript. In addition, the authors assume any and all responsibility for possible infringements of the copyright of these employers, exempting EnGeTec em Revista from any and all liability in this regard.
- The authors assume all responsibility for the content of the work, including the due and necessary authorizations for data disclosure. collected and results obtained, exempting EnGeTec em Revista from any and all responsibility in this regard.