The Evolution of Soybean and Corn Waterway Transport in the Northern Arc and Its Importance for the Development of Pará
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.12788863Keywords:
Waterways, Commodity transport, North ArchAbstract
This work has the general objective of demonstrating water transport in the north arch and its importance, emphasizing the evolution of corn and soybean transport in the north arch and its contribution to logistics, leading to cost reduction. Observing the current problems of logistics, such as the high cost of transport that is usually carried out by road, leading to increased costs. Brazil makes little use of its waterways, wasting the low cost of transport on its navigable rivers for the flow of commodities such as soy and corn, which could increase the possibilities of distributing these products in the national and international market. The methodology used for the development of this article was through descriptive research and updating of information about the north arch and its importance today. As expected from the result of this research, it is evident that the north arch is extremely important for logistics.
Downloads
References
Agência Nacional de Transportes Aquaviários (ANTAQ). Transporte Interior Bate Recorde Histórico no Primeiro Semestre de 2023. Disponível em: https://www.gov.br/antaq/pt-br/noticias/2023/transporte-interior-bate-recorde-historico-no-primeiro-semestre-de-2023. Acesso em: 10 de setembro de 2023.
Agência Pará. ANTAQ e CPH realizam visita técnica nas instalações do Terminal Hidroviário de Belém. Disponível em: https://www.agenciapara.com.br/noticia/45656/antaq-e-cph-realizam-visita-tecnica-nas-instalacoes-do-terminal-hidroviario-de-belem. Acesso em: 15 de setembro de 2023.
Agência Pará. CPH garante tecnologia e segurança em construção de novos terminais hidroviários. Disponível em: https://www.agenciapara.com.br/noticia/42822/cph-garante-tecnologia-e-seguranca-em-construcao-de-novos-terminais-hidroviarios. Acesso em: 15 de setembro de 2023.
Banco Nacional de Desenvolvimento Econômico e Social (BNDES). Navegação de cabotagem brasileira. Disponível em: < https://web.bndes.gov.br/bib/jspui/handle/1408/15385>. Acesso em: 24 de agosto de 2023.
CARDOSO, Valquiria. et, al. Agropecuária Brasileira: evolução, resiliência e oportunidades. Volume 1, p. 158, 159 e 162. Rio de Janeiro: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea), 2023.
CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A. Metodologia científica. São Paulo: Prentice Hall, 2002. CGEE – CENTRO DE GESTÃO E ESTUDOS ESTRATÉGICOS. Tópicos estratégicos para investimentos em CT&I nos setores de transporte aquaviário e de construção naval, 2009. Disponível em: <https://www.professores.uff.br/newtonpereira/wpcontent/uploads/sites/139/2017/09/4ctaquaviario.pdf>. Acesso em: 07 de outubro 2023.
CÂMARA INTERAMERICANA DE TRANSPORTES (CIT). Política e estratégia de logística e transporte (PET), 2004. Disponível em:
<http://www.citamericas.org/imagens/files/livros/livro_transporte_vol_4.pdf>. Acesso em: 07 de outubro de 2023.
CONFEDERAÇÃO NACIONAL DO TRANSPORTE (CNT). Brasil desperdiça dois terços do seu potencial hidroviário, 2023. Disponível em: <https://www.cnt.org.br/agencia-cnt/brasil-desperdica-doistercos-do-potencial-hidroviario>. Acesso em: 07 de outubro de 2023.
CNA – CONFEDERAÇÃO DA AGRICULTURA E PECUÁRIA DO BRASIL. Dados macroeconômicos do setor agropecuário brasileiro. Brasília: CNA, 2023.
CNT – CONFEDERAÇÃO NACIONAL DO TRANSPORTE. Falta investimento no sistema hidroviário brasileiro, 2021. Disponível em: <https://www.cnt.org.br/agencia-cnt/falta-investimento-nosistema-hidrovirio-brasileiro>. Acesso em: 28 de agosto de 2023.
CALCAGNO L.; CAVALCANTI L.; DIANNI C. CORREIO BRAZILIENSE. Hidrovias brasileiras são desconsideradas pelo poder público, 2019. Disponível em: <https://www.cnt.org.br/agencia-cnt/brasil-desperdica-doistercos-do-potencial-hidroviario>. Acesso em: 28 de agosto de 2023.
DEPARTAMENTO NACIONAL DE INFRAESTRUTURA DE TRANSPORTES (DNIT). Hidrovia do Madeira, 2021. Disponível em: <https://www.gov.br/dnit/pt-br/assuntos/aquaviario/hidrovia-domadeira>. Acesso em: 19 de agosto de 2023.
ESTADÃO. Cabotagem pode baratear custos de transporte do agronegócio, 2021. Disponível em: <https://summitagro.estadao.com.br/noticias-do-campo/cabotagem-pode-baratear-custos-de-transporte-doagronegocio/>. Acesso em: 17 de setembro de 2023.
EXAME. Hidrovias devem ser solução para expansão do agronegócio, 2022. Disponível em: <https://exame.com/bussola/hidrovias-devem-ser-solucao-paraexpansao-do-agronegocio-diz-schettino/>. Acesso em: 19 de agosto de 2023.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.
GOVERNO DO ESTADO DO MATO GROSSO DO SUL – DEPARTAMENTO NACIONAL DE INFRAESTRUTURA DE TRANSPORTES. Sem investimentos, hidrovia entra em colapso com seca e reduz exportações, 2020. Disponível em: <http://www.ms.gov.br/sem-investimentos-hidrovia-entra-emcolapso-com-seca-e-reduz-exportacoes/>. Acesso em: 14 de setembro de 2023.
IPEA – INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA. Hidrovias no Brasil: Perspectiva Histórica, Custos e Institucionalidade, 2014. Disponível em: <http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/2714/1/TD_1931.pdf>. Acesso em: 24 outubro de 2023.
JORNAL DA USP. Investimento em hidrovias pode diminuir custo de transporte dos produtos brasileiros, 2021. Disponível em: <https://jornal.usp.br/atualidades/investimento-em-hidrovias-podediminuir-custo-de-transporte-dos-produtos-brasileiros/>. Acesso em: 24 de outubro de 2023.
KEEDI, Samir. Logística de Transporte Internacional. Aduaneiras. 6ª edição São Paulo. SP. 2014 LIGA NAVAL. O transporte hidroviário no Brasil, 2021. Disponível em: <https://liganaval.poli.ufrj.br/index.php/2021/03/04/o-transporte-hidroviario-no-brasil/>. Acesso em: 24 de outubro de 2023.
PLATT, A. A. Logística e Cadeia de Suprimentos. 3. ed. Florianópolis: Departamento de Ciências da Administração/UFSC, 2015.
RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Editora Atlas, 1999.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em Educação. São Paulo: Editora Atlas, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Adriano Teixeira Mendes , André Schima Mathias , Edineide Lino Ferreira , Guilherme Ramos Vieira de Melo , Italo Costa Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Engetec em Revisa © 2024 by Fatec da Zona Leste is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Copyright Policy
By submitting a manuscript for publication in EnGeTec em Revista, the authors agree, in advance and unrestrictedly, to the following terms:
- The authors retain the copyright and grant EnGeTec em Revista the right of first publication of the manuscript, without any financial burden, and renounce any other remuneration for its publication in EnGeTec em Revista.
- When submitted to EnGeTec em Revista, the manuscript is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in EnGeTec em Revista.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in EnGeTec em Revista (publish in repositories or as a book chapter), with acknowledgment of the initial publication in EnGeTec em Revista, provided that such agreement does not imply an endorsement of the content of the manuscript or of the new vehicle by EnGeTec em Revista.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, for example after the editorial process is completed.
- The authors warrant that they have obtained proper permission from their employers for the transfer of rights under this agreement, if those employers own any copyright in the manuscript. In addition, the authors assume any and all responsibility for possible infringements of the copyright of these employers, exempting EnGeTec em Revista from any and all liability in this regard.
- The authors assume all responsibility for the content of the work, including the due and necessary authorizations for data disclosure. collected and results obtained, exempting EnGeTec em Revista from any and all responsibility in this regard.