Learning Trails in Corporate Education Use Intergenerational Learning as a Gain in Competitiveness in Organizations

Authors

  • Camila Nascimento Barbero FATEC Zona Leste
  • Leticia Pereira Silva FATEC Zona Leste
  • Marcia da Silva FATEC Zona Leste

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.12750172

Keywords:

Corporate education, Learning track, Intergenerational learning

Abstract

As a result of the needs of human development and the proliferation of knowledge of these for their evolution, corporate education emerged in organizations as a process of qualification to their employees, improving their skills, both professional and personal. Therefore, we analyze whether learning paths foster intergenerational learning as a tool, within the Corporative Education in organizations. For this research, we based on the qualitative study and semi-structured interviews with professionals in the area, obtaining the results and conclusions regarding the theme. With the results, we conclude that the learning paths are applied in the construction/development of the professional, in an effective and explicit way; Intergenerational learning is approached in companies, but as a form of inclusion, and not as a deliberation of tool in the learning tracks. Consequently, companies do not make use of this method and even in the use of adequate trails, having low investment and few studies in relation to these topics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

COELHO, Rafael; LANGHI, Celi; PETEROSSI, Helena Gemignani; SILVA, Renan Antonio da. ESTUDO SOBRE EDUCAÇÃO CORPORATIVA NAS PEQUENAS EMPRESAS NO BRASIL UMA REVISÃO BIBLIOMÉTRICA DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA. Revista Panorâmica Online, 33 – Acesso em: 09 mar. 2023.

COLET, D. S.; MOZZATO, A. R. Contribuições da Diversidade Geracional para a Aprendizagem Organizacional. In: SEMEAD – SEMINÁRIO DE ADMINISTRAÇÃO, XX, 2017. São Paulo. Anais eletrônicos... São Paulo: Semead, 2017. Disponível em:<https://login.semead.com.br/20semead/anais/resumo.php?cod_trabalho=628>. Acesso em: 10 mar. 2023.

COLET, D. S.; MOZZATO, A. R. Nativos digitais? características atribuídas por gestores à geração Z. Desenvolve - Revista de gestão do Unilasalle, Rio Grande do Sul, v. 8, n. 2, p. 26-40, 2019. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/335187644_Nativos_digitais_caracteristicas_atribuidas_por_gestores_a_Geracao_Z>. Acesso em: 10 mar. 2023.

CUNHA, Janine Silva Nascimento. Explorando a Aprendizagem Intergeracional Reversa no Local de Trabalho e as Relações com suas Barreiras e Facilitador, 2022. Acesso em: 09 mar. 2023.

FLORES, J. G. Análisis de datos cualitativos - aplicaciones a la investigación educativa. Barcelona: PPU, 1994. Disponível em: https://hdl.handle.net/11441/77867. Acesso em: 09 mar. 2023.

FREITAS, I. A.; BRANDÃO, H. P. Trilhas de Aprendizagem como Estratégia para Desenvolvimento de competências. In: ENCONTRO DA ANPAD, 29., 2005, Brasília. Anais [...]. Brasília: ANPAD, 2005. Disponível em: https://bibliotecadigital.stf.jus.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/1161/trilhas_TCC_D%C3%A9bora.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 27 mar. 2023.

LOPES, Patrícia; LIMA, Angela Gercina. Estratégias de Organização, Representação e Gestão de Trilhas de Aprendizagem: uma revisão sistemática de literatura, Articles. Perspect. ciênc. inf. 24 (02). Acesso em: 27 mar. 2023.

MEISTER, Jeanne C. Educação Corporativa. São Paulo: Makron, 1999. Universidade acadêmica e universidade corporativa: convergências a partir da relação entre trabalho e educação. / Patrícia Boff Daitx. – 2018. Acesso em: 20 mar. 2023.

MARCONI, M. A; LAKATOS, E. V. Metodologia científica. São Paulo: Editora Atlas, 2004. Acesso em: 27 mar. 2023

QUARTIERO, E. M. & CERNY, R. Z. Universidade Corporativa: uma nova face da relação entre mundo do trabalho e mundo da educação. In: QUARTIERO, E. M. & BIANCHETTI, L. (Orgs.) Educação corporativa: mundo do trabalho e do conhecimento: aproximações. São Paulo: Cortez, 2005. Acesso em: 29 mar. 2023.

Ropes, D. C. (2011). Intergenerational learning in organisations: a research framework. (In: Cedefop (ed.). Working and ageing: guidance and counselling for mature learners. ed., pp. 105-123). Luxembourg: Publications Office. Acesso em: 29 mar. 2023.

SOUZA, Rodrigo Garcia de; BRESCIANI, Sirlene Aparecida Takeda; OLIVEIRA, Luciano Aparecido de; JOHANN, Denise Adriana; SILVA, Letícia Gabrielle de pinho e. Aprendizagem organizacional: fatores de geração de conhecimento em uma concessionária de motocicletas, Revista Observatorio de la Economía Latinoamericana. Acesso em: 17 mar. 2023.

TARALLO, Roberta dos Santos; LIBERALESSO, Anita; CACHIONI, Neri Meire. Atitudes de idosos e de profissionais em relação a trocas intergeracionais. Rev. Bras. Geriatr. Gerontol. Rio de Janeiro, 2017. Acesso em: 08 mar. 2023.

Published

2024-07-29

How to Cite

Barbero, C. N., Silva, L. P., & Silva, M. da. (2024). Learning Trails in Corporate Education Use Intergenerational Learning as a Gain in Competitiveness in Organizations. Journal of the Management and Technology Meeting, 1(06), 80–89. https://doi.org/10.5281/zenodo.12750172

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.