SCANNERRF: Person identification system with facial recognition

Authors

  • João Vitor de Sousa Rodrigues Fatec Zona Leste
  • Lucas Pereira Carvalho Fatec Zona Leste
  • Paulo Enrick Santos Silva Fatec Zona Leste
  • Tamiris Romano de Carvalho Fatec Zona Leste
  • Jeferson Roberto de Lima Fatec Zona Leste

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10904641

Keywords:

School, Facial recognition, Security, Software

Abstract

Lack of safety in schools has been a worrying problem affecting society at large, this is noticeable given the waves of violence that eventually occur afflicting the entire education system. This project is based on the proposal to develop a desktop application that aims to identify and monitor students' access to school through facial recognition technology, the software is produced in the Python programming language, with the help of PYQT5 libraries to create graphical interfaces and OpenCV for manipulation and processing of digital images. Using the application, it is possible to supervise the entrance of students, assist school management, and make it difficult for undue people to access the environment. The methodological approach of the project consists of six steps that address quantitative and qualitative combinations responsible for gathering the information that can be useful in the development of the work, aiming to obtain the success of the developed software and the complete effectiveness of the application.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAMOVAY, Miriam. ESCOLA e VIOLÊNCIA. [S. l.: s. n.], 2002.

ALESP. Deputada apresenta projeto de lei para garantir segurança em escolas públicas, [s. l.], 2023. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/noticia/?15/05/2023/deputada-apresenta-projeto-de-lei-para-garantir-seguranca-em-escolas-publicas. Acesso em: 6 nov. 2023.

BANIN, Sérgio Luiz. Python 3 Conceitos e Aplicações: Uma Abordagem Didática. [S. l.: s. n.], 2018.

BARELLI, Felipe. Introdução à Visão Computacional: Uma abordagem prática com Python e OpenCV. [S. l.: s. n.], 2018. E-book.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 2016. 123 p. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Acesso em: 06/11/2023.

CNN. Automação Industrial: conceito, objetivos e vantagens, [s. l.], 2023. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/tecnologia/automacao-industrial/. Acesso em: 04 nov. 2023.

FERREIRA, Luiz Claudio. Segurança é mais do que criar barreiras à escola, dizem especialistas: Para pesquisadora, por um militar na porta não vai resolver o problema. Educação, [s. l.], 13 abr. 2023. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2023-04/seguranca-e-mais-do-que-criar-barreiras-escola-dizem-especialistas. Acesso em: 12 jun. 2023.

GUEDES, Gilleanes T. A. Uml2: Uma Abordagem Prática. [S. l.: s. n.], 2018.

I3C. Tecnologia garante escolas seguras, com benefícios além de vigilância. Segurança Eletrônica, [s. l.], 2019. Disponível em: https://i3csolucoes.com.br/tecnologia-garante-escolas-seguras-com-beneficios-alem-de-vigilancia/. Acesso em: 7 jun. 2023.

LINHARES, Guilherme Trevisan Linhares. Qt e PyQt5: Qt e PyQt5. In: LINHARES, Guilherme Trevisan Linhares. GUIs com Python e PyQt5 - Introdução: GUIs com Python e PyQt5 - Introdução. Paraná: Linkedin, 22 maio 2023. Disponível em: https://www.linkedin.com/pulse/guis-com-python-e-pyqt5-introdu%C3%A7%C3%A3o-guilherme-trevisan-linhares/?originalSubdomain=pt. Acesso em: 4 ago. 2023.

MANZANO, José Augusto N. G. Introdução à linguagem Python. [S. l.: s. n.], 2018. Acesso em: 10 jun.2023.

MATOS, Laura. Brasil teve 36 ataques a escolas em 22 anos; pós-pandemia concentra quase 60%. Folha de S.Paulo, São Paulo, 23 out.2023. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/amp/educacao/2023/10/brasil-teve-36-ataques-a-escolas-em-22-anos-pos-pandemia-concentra-quase-60.shtml. Acesso em: 7 nov. 2023.

PACHECO, Marcel. DESENVOLVIMENTO WEB HTML, CSS E JAVASCRIPT PARA INICIANTES. [S. l.: s. n.], 2022. Disponível em: https://www.google.com.br/books/edition/DESENVOLVIMENTO_WEB_HTML_CSS_E_JAVASCRIP/FFbNEAAAQBAJ?hl=pt-BR&gbpv=1&dq=livro+iniciantes+html&printsec=frontcover. Acesso em: 15 set. 2023.

RÁDIO E TELEVISÃO RECORD S.A. Escolas reforçam medidas de segurança após ataque em creche de Saudades (SC): Especialista indica que um controle rigoroso sobre quem entra e sai do colégio é a medida mais eficaz para evitar ataques. Segurança nas escolas, [s. l.], 5 maio 2021. Disponível em: https://recordtv.r7.com/fala-brasil/videos/escolas-reforcam-medidas-de-seguranca-apos-ataque-em-creche-de-saudades-sc-17112022. Acesso em: 28 mar. 2023.

SANTANA, Camilo. MEC destinou R$ 3,1 bilhões para segurança nas escolas. Ministério da Educação, Brasil. 26 jul. 2023. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias/2023/julho/mec-destinou-r-3-1-bilhoes-para-seguranca-nas-escolas. Acesso em: 05 nov. 2023.

SILVESTRI, Gabriel. Prototipação e a criação de produtos que resolvem problemas. [S. l.], 18 set. 2017. Disponível em: https://uxdesign.blog.br/o-objetivo-de-um-prot%C3%B3tipo-%C3%A9-criar-uma-representa%C3%A7%C3%A3o-semi-real%C3%ADstica-de-algo-que-seja-poss%C3%ADvel-e0445d85ca93. Acesso em: 9 nov. 2023.

SIMPAX. Entenda como o reconhecimento facial contribui para a segurança nas escolas. Gestão de Pessoas, [s. l.], 2019. Disponível em: https://simpax.com.br/entenda-como-o-reconhecimento-facial-contribui-para-a-seguranca-nas-escolas/. Acesso em: 14 jun. 2023.

Downloads

Published

2024-02-28

How to Cite

Rodrigues, J. V. de S., Carvalho, L. P., Silva, P. E. S., Carvalho, T. R. de, & Lima, J. R. de. (2024). SCANNERRF: Person identification system with facial recognition. Journal of the Management and Technology Meeting, 1(01), 13–26. https://doi.org/10.5281/zenodo.10904641

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)