AR-PIN: An embedded systems learning tool

Authors

  • Alan de Lima Silva Programa AMS | Etec-Fatec Zona Leste
  • Bruno Costa Rezende
  • Edward Mevis da Silva
  • Gustavo Dias da Silva Cruz
  • Jeferson Roberto de Lima

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10904539

Keywords:

Augmented reality, Arduino Uno R3, Embedded systems

Abstract

With the growing dependence on technology and the need to prepare students for the digital world, the importance of providing resources and using digital tools becomes evident, the lack of electronic resources for learning in schools is a reality faced by many educational institutions in Brazil. One of the most promising technological resources for learning is Arduino, open-source electronics prototyping platform consisting of a circuit board and a programmable microcontroller, containing a variety of input and output pins that allow the connection of different electronic components. The present work, therefore, was elaborated from the mentioned problem, resulting in an augmented reality application to explore the concepts of electronics and Arduino Uno R3, the application offers interactive resources, such as didactic materials, questionnaires, and the possibility of real-time visualization of projects with Arduino Uno R3 using augmented reality, allowing students to learn in an immersive way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Derick Mazelli; CANDIOTO, Katia Cristiane Gandolpho. Prototipagem Eletrônica com Arduino. Jundiaí: Edições Brasil, 2022. 64 p. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/363914529_PROTOTIPAGEM_ELETRONICA_COM_ARDUINO. Acesso em: 24 jul. 2023.

BARBOSA, Fabio José Marques et al. Visualização da Informação e Métodos Visuais como Ferramentas Estratégicas para o Gerenciamento de Projetos. Revista de Gestão e Projetos, [S.L.], v. 9, n. 1, p. 102-114, 3 maio 2018. University Nove de Julho. http://dx.doi.org/10.5585/gep.v9i1.635. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/gep/article/view/9685/0. Acesso em: 09 jul. 2023.

CHRISTENSEN, Clayton M. et al. Ensino Híbrido: uma inovação disruptiva?. Clayton Christensen Institute: for Disruptive Innovation, Boston, v. 4, p. 1-43, 21 maio 2013. Traduzido para o Português por Fundação Lemann e Instituto Península. Disponível em: https://porvir.org/wp-content/uploads/2014/08/PT_Is-K-12-blended-learning-disruptive-Final.pdf. Acesso em: 25 jun. 2023.

EVANS, Martin et al. Arduino Em Ação. São Paulo: Novatec, 2013. 424 p.

FERREIRA, Joana Rita Santos. Realidade Aumentada: conceito, tecnologia e aplicações. 2014. 89 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Engenharia e Gestão Industrial, Universidade da Beira Interior, Covilhã, 2014. Disponível em: https://ubibliorum.ubi.pt/bitstream/10400.6/5907/1/3930_7645.pdf. Acesso em: 19 jul. 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIL, Antonio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 3. ed. São Paulo: Atlas S.A, 1991. 101 p. Disponível em: https://sgcd.fc.unesp.br/Home/helber-freitas/tcci/gil_como_elaborar_projetos_de_pesquisa_-anto.pdf. Acesso em: 26 jul. 2023.

JANONE, Lucas. Pesquisa: 93% das escolas públicas sofreram com falta de tecnologia na pandemia. 93% das escolas públicas sofreram com falta de tecnologia na pandemia. 2021. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/nacional/pesquisa-93-das-escolas-publicas-sofreram-com-falta-de-tecnologia-na-pandemia/. Acesso em: 03 jun. 2023.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2007. 144 p.

LOPES, Luana Monique Delgado; VIDOTTO, Kajiana Nuernberg Sartor; POZZEBON, Eliane; FERENHOF, Helio Aisenberg. Inovações educacionais com o uso da realidade aumentada: uma revisão sistemática. Scielo, 2019 Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/D8BG7VqVDPmYk3d5xmCJJyF/. Acesso em: 21 jun. 2023

MARTINS, Alessandro Rocha et al. APLICATIVOS HÍBRIDOS: desenvolvimento de aplicativos utilizando tecnologias web. Ambiente Acadêmico, Cachoeiro de Itapemirim, v. 6, n. 1, p. 26-42, jan. 2020. Semestral. Disponível em: https://multivix.edu.br/pesquisa-e-extensao/revista-cientifica-ambiente-academico/revista-ambiente-academico-volume-06-numero-01-2020/. Acesso em: 27 jul. 2023.

MIRANDA JUNIOR, Luiz Carlos de. Segurança em instalações e serviços em eletricidade. São Paulo: Cpn, 2006. Disponível em: https://wiki.sj.ifsc.edu.br/images/0/04/NR10_Manual_Fundacentro.pdf. Acesso em: 01 jul. 2023.

OLIVEIRA, André de; ANDRADE, Fernando de. Sistemas Embarcados: Hardware e Firmware na Prática. 2. ed. Érica, 2009.

PEREIRA, Fernando Oliveira. Especificidades do rendimento, aptidão e motivação escolares em alunos com dificuldade de aprendizagem. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/DkkYyDtKZ67dRNRVXK6YH7N/. Acesso em: 27 jun. 2023.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 2. ed. São Paulo: Cortez / Autores Associados, 1991. (Coleção polêmicas do nosso tempo; v. 5).

SOUZA, Anderson R. de; PAIXÃO, Alexsander C.; UZÊDA, Diego D.; DIAS, Marco A.; DUARTE, Sergio; AMORIM, Helio S. de. A placa Arduino: uma opção de baixo custo para experiências de física assistidas pelo pc. Revista Brasileira de Ensino de Física, [S.L.], v. 33, n. 1, p. 01-05, mar. 2011. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s1806-11172011000100026. Acesso em: 25 jul. 2023.

TORI, Romero; KIRNER, Claudio; SISCOUTTO, Robson. Fundamentos e Tecnologia de Realidade Virtual e Aumentada. Belém Pa: Editora Sbc – Sociedade Brasileira de Computação, Porto Alegre, 2006. 422 p. Disponível em: https://pcs.usp.br/interlab/wp-content/uploads/sites/21/2018/01/Fundamentos_e_Tecnologia_de_Realidade_Virtual_e_Aumentada-v22-11-06.pdf. Acesso em: 23 jun. 2023.

VALENTE, José Armando; FREIRE, Fernanda Maria Pereira; ROCHA, Heloísa Vieira da; D'ABREU, Jose Vilhete; BARANAUSKAS, Maria Cecília Calani; MARTINS, Maria Cecília; PRADO, Maria Elisabete Brisola Brito (org.). O computador na sociedade do conhecimento. Campinas: Nied, 1999. 116 p. Disponível em: http://penta3.ufrgs.br/MEC-CicloAvan/integracao_midias/textos/1pref.pdf. Acesso em: 06 jun. 2023.

VENTEU, Kelly Cristina; PINTO, Giuliano Scombatti. Desenvolvimento móvel híbrido. Revista Interface Tecnológica, [S.L.], v. 15, n. 1, p. 86-96, 30 jun. 2018. Interface Tecnologica. http://dx.doi.org/10.31510/infa.v15i1.337. Acesso em: 20 jul. 2023.

Downloads

Published

2024-02-28

How to Cite

Silva, A. de L., Rezende, B. C., Silva, E. M. da, Cruz, G. D. da S., & Lima, J. R. de. (2024). AR-PIN: An embedded systems learning tool. Journal of the Management and Technology Meeting, 1(01), 1–12. https://doi.org/10.5281/zenodo.10904539

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)