Application of Active Methodologies Through Gamification in the Teaching-Learning Process

Authors

  • Israel Leandro Souza Escola Técnica Estadual de Itaquera

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.12593155

Keywords:

Active methodologies, Gamification, Teaching and learning

Abstract

This study will present the importance and impacts of implementing active methodologies in the students' teaching and learning process, with an emphasis on the use of gamification tools for the development of competencies and skills in the classroom. This methodology, when applied correctly, empowers students to take a more active role in constructing their knowledge. Additionally, different approaches to active methodologies in the classroom will be discussed, including project-based learning, teamwork, flipped classroom, and gamification, with a primary focus on the concept and benefits offered by gamification activities. Gamification primarily involves the use of elements and resources from the world of games to engage and motivate individuals during problem-solving, enhance comprehension of presented concepts, and increase student engagement in the classroom. The study will also provide statistical data on students' perceptions regarding the use of technology tools aligned with gamification and their advantages when compared to traditional teaching methodologies, as well as the necessary precautions for implementing this tool.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, L. R. G; MINHO, M. R. S. & Diniz, M. V. C. Gamificação: diálogos com a educação. In: Gamificação na Educação. Pimenta Cultural: São Paulo, 2014. Disponível em: https://www.academia.edu/9139616/_eBook_-_PDF_. Acesso em 30 de outubro de 2023.

ARAÚJO F., E.N.; MIRANDA, R.S.O.; ZANARDI, S.S.V. Metodologias ativas no processo da aprendizagem significativa. Revista Olhar Científico – Faculdades Associadas de Aríquemes – V. 04, n. 1, Jan./Jul. 2018. Disponível em: . Acesso em: 23 outubro 2023.

BACICH, L.; M. J. Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora: Uma Abordagem Teórico-Prática. Porto Alegre: Penso Editora, 2018.

BUCK INSTITUTE FOR EDUCATION. Aprendizagem baseada em projetos: guia para professores de ensino fundamental e médio. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.

CENTURIÓN, W. C. et al. Cartilha de metodologias ativas e ferramentas para a utilização no ensino híbrido. Editora: Instituto Federal, 2021.

FERREIRA, A. F. Gamificação na Educação. TCC, Trabalho de Conclusão de Curso, Escola Politécnica da Pontifícia Universidade Católica de Goiás, 2021.

GRATUIDADE. Como anda sua motivação? Disponível em: https://somosgratitude.com.br/como-anda-a-sua-motivacao/. Acesso em: 18 de outubro de 2023.

KEEPS. Pirâmide de Aprendizagem de William Glasser, Disponível em: https://keeps.com.br/piramide-de-aprendizagem-de-william-glasser-conceito-e-estrutura/ . Acesso em: 18 de outubro de 2023.

MARIATH, M. D.; Monteiro, J. A.; Rodrigues, É.; Silva, A.; Dias, D.; Marques, M.; Gomes, E.; Yuri, S. Ensino-Aprendizagem, Criatividade e Inovação em Educação. Editora: Instituto Federal, 2020.

MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II. Carlos Alberto de Souza e Ofélia Elisa Torres Morales (orgs.). PG: Foca Foto­PROEX/UEPG, 2015. Disponível em: <http://www2.eca.usp.br/moran/wpcontent/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf>. Acesso em: 25 de outubro 2023.

MURR, C. E.; FERRARI, G. Entendendo e Aplicando A Gamificação. Local: Universidade Federal de Santa Catarina, 2020.

SANTOS. F. Metodologias Ativas como Processo de Aprendizagem Significativa no Ensino Básico, 2020.

SIGNORI, G. G.; GUIMARÃES, Julio Cesar Ferro; CORRÊA, Suelen. Gamificação como Método de Ensino Inovador. Caxias Do Sul, 2016. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/mostraucsppga/xvimostrappga/pap er/viewFile/4747/1612. Acesso em: 18 de outubro de 2023.

Published

2024-06-29

How to Cite

Leandro Souza, I. (2024). Application of Active Methodologies Through Gamification in the Teaching-Learning Process. Journal of the Management and Technology Meeting, 1(05), 20–35. https://doi.org/10.5281/zenodo.12593155