Corporate Positioning within the scope of Green Policies
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.13323854Keywords:
Sustainability, Social responsibility, Green Politics, Strategic positioningAbstract
This study has a purpose to show which form companies use and implement the resources of green politics in their products, productive and logistical processes to demonstrate that sustainability is fundamental, besides giving examples of processes to be adopted, to achieve this goal. The organizational theories are used in strategic planning to sell products and services, in this case he has as a purpose to contribute to environmental resources, to decrease industrial impacts, preserve these same resources and ensure them for future generations. In this context, the present article questions whether companies are implementing in their scope the green policies and sustainability, beyond explaining which organizational strategies and logistics most use in a competitive market, beyond understanding its advantages not only for companies and markets, but yes to society as a whole, ensuring a better quality of life for future generations.
Downloads
References
BARBIERI, José Carlos. Gestão Ambiental Empresarial. Editora: Saraiva, 2013.
CASAGRANDA, Yasmin Gomes et al. Sustentabilidade: Uma Visão a partir da Economia dos Custos de Transação e da Teoria dos Custos de Mensuração. Revista de Administração IMED, Passo Fundo, v. 9, n. 2, p. 94-107, dez. 2019. ISSN 2237-7956. Disponível em: https://seer.atitus.edu.br/index.php/raimed/article/view/3193. Acesso em: 19 set. 2023.
CASTRO, Aline Eggres; CAMPOS, Simone Alves Pacheco; TREVISAN, Marcelo. A Institucionalização (ou banalização) da Sustentabilidade Organizacional á Luz da Teoria Crítica, Santa Maria, março de 2018. Disponível em: 441760642009.pdf (redalyc.org) Acesso em: 19 set. 2023.
CHAROTTA, Teresa Cristina. Teoria dos Stakeholders: Revisão de Literatura sobre Artigos Publicados por Freeman, R Edward, no Período de 2008 a 2015, São Paulo. Disponível em: 124-449-2-PB.pdf (usp.br). Acesso em: 19 set. 2023.
DIAS, R. Gestão Ambiental: Responsabilidade Social e Sustentabilidade. Editora: Atlas, 2017.
EUGENIO, Teresa Pereira. Avanços a Divulgação de Informação Social e Ambiental Pelas Empresas e a Teoria da Legitimidade, Revista Universo Contábil, [S.l.], v. 6, n. 1, p. 102-118, fev. 2010. ISSN 1809-3337. Disponível em: <https://bu.furb.br/ojs/index.php/universocontabil/article/view/1115>. Acesso em: 19 set. 2023.
FARIAS, Talden Queiroz. Princípios Gerais do Direito Ambiental, Pernambuco, 2006. Disponível em: Princípios do Direito Ambiental: Quais são? (ambitojuridico.com.br) Acesso em: 06 out. 2023.
HIGUCHI, Agnaldo Keiti; VIEIRA, Francisco Giovanni David. Responsabilidade Social Corporativa e Marketing Social Corporativo: Uma Proposta de Fronteira Entre Estes Dois Conceitos, Paraná, 2012.
Disponível em: Redalyc.Responsabilidade social corporativa e marketing social corporativo: uma proposta de fronteira entre estes dois conceitos Acesso em: 19 set. 2023.
HOOLEY, G. J.; SAUNDERS, John. Posicionamentos Competitivo – Como Estabelecer e Manter Uma Estratégia de Marketing no Mercado, São Paulo: Makron Books, 1996.
JUNIOR, Sebastião Bergamini. ESG, Impactos Ambientais e Contabilidade, Rio de Janeiro, 2021.
Disponível em: 2772 (atena.org.br) Acesso em: 19 set. 2023.
MACHADO, Eliseu Vieira. Teoria dos Stakeholders, Goiânia, agosto de 2011. Disponível em: Teoria_do_Stakeholder_Prof_Eliseu_Machado_25_05_2012.pdf (ufsc.br). Acesso em: 19 set. 2023.
PEREIRA, Delcio; FAGUNDES, Alexandre Borges; BEUREN, Fernanda Hansch. Teoria Institucional e Dependência de Recursos: Coaduando Perspectivas para a Sustentabilidade e Inovação Ambiental, Santa Catarina, dezembro de 2016. Disponível em: Google Acadêmico. Acesso em: 19 set. 2023.
RÊGO, Breno Penha. Governança Corporativa e Disclosure Socioambiental nas Companhias Listadas na BM&FBOVESPA, Fortaleza, 2017. Disponível em: Gonança corporativa e disclosure socioambiental nas companhias listadas na BM&BOVESPA. (1library.org) Acesso em: 23 out. 2023.
REVISTA FORBES. Especial ESG: As 10 Empresas que se Destacam Na Adoção de Práticas Sustentáveis, 2021. Disponível em: Especial ESG: As 10 empresas que se destacam na adoção de práticas sustentáveis - Forbes Acesso em: 20 out. 2023.
SANTOS, Patrick Michel Finazzi; PORTO, Rafael Barreiros. A Gestão Ambiental Como Fonte de Vantagem Competitiva Sustentável: Contribuições da Visão Baseada em Recursos e da Teoria Institucional, Florianópolis, p. 152-167, abr. 2013. ISSN 2175-8077. Disponível em: Revista de Ciências da Administração. Acesso em: 19 set. 2023
SANTOS, Patrick Michel Finazzi; PORTO, Rafael Barreiros. A Gestão Ambiental Como Fonte de Vantagem Competitiva Sustentável: Contribuições da Visão Baseada em Recursos e da Teoria Institucional, Brasília, 2012. Disponível em: Revista CAD 35 Artigo 11.pdf (unb.br) Acesso em: 19 set. 2023.
SCHINCARIOL, Juliana. Menos de 20% das Empresas Listadas na B3 Possuem Metas Claras Ambientais, Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: Menos de 20% das empresas listadas na B3 possuem metas claras ambientais | Empresas | Valor Investe (globo.com) Acesso em: 17 out. 2023.
TACHIZAWA, Takeshy. Gestão Ambiental e Responsabilidade Social Corporativa, editora: Atlas, 2015.
TOTVS. ESG: Guia Completo Sobre o que é, Princípios, Investimentos e Muito Mais, 2023. Disponível em: ESG: o que é, como funciona, pilares e como aplicá-lo - TOTVS Acesso em: 06 nov.2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Paola de Melo Marcelino , Isabel Cristina Mota
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Engetec em Revisa © 2024 by Fatec da Zona Leste is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Copyright Policy
By submitting a manuscript for publication in EnGeTec em Revista, the authors agree, in advance and unrestrictedly, to the following terms:
- The authors retain the copyright and grant EnGeTec em Revista the right of first publication of the manuscript, without any financial burden, and renounce any other remuneration for its publication in EnGeTec em Revista.
- When submitted to EnGeTec em Revista, the manuscript is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in EnGeTec em Revista.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in EnGeTec em Revista (publish in repositories or as a book chapter), with acknowledgment of the initial publication in EnGeTec em Revista, provided that such agreement does not imply an endorsement of the content of the manuscript or of the new vehicle by EnGeTec em Revista.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, for example after the editorial process is completed.
- The authors warrant that they have obtained proper permission from their employers for the transfer of rights under this agreement, if those employers own any copyright in the manuscript. In addition, the authors assume any and all responsibility for possible infringements of the copyright of these employers, exempting EnGeTec em Revista from any and all liability in this regard.
- The authors assume all responsibility for the content of the work, including the due and necessary authorizations for data disclosure. collected and results obtained, exempting EnGeTec em Revista from any and all responsibility in this regard.