Intelligent Design and Digital Culture

Adapting Designer Training in the Information Age

Authors

  • Gustavo Alves Moisés Fatec Victor Civita – Tatuapé
  • João Almeida Santos Fatec Victor Civita – Tatuapé

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.11075098

Keywords:

Digital Culture, Design, Intelligent Design, Culture, Education

Abstract

This article investigates the impact of digital culture on the field of design while examining how an adaptation in design education can better address the demands of the information age. As technology and digital connections shape our world and relationships, design professionals face an ever-evolving landscape where digital culture not only influences design tools and processes but also suggests new principles for design practice. The study aims to analyze emerging trends in digital culture, its relationship with design, and identify the essential skills designers must acquire to continue creating and communicating effectively. Addressing this issue, the article seeks to comprehend these ongoing changes, highlighting the complex and dynamic intersection of design, culture, and education in universities, emphasizing how this engagement with the digital era can foster intelligent design. Through this research, it is anticipated that the article will contribute to further examinations of pedagogical strategies and the preparation of future designers to address the challenges and opportunities presented by the evolving landscape of design in the digital age.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Everton Fernando. Teoria do design Inteligente. Revista Clínica Biomed Res, 2015.

BRANZI, Andrea. Prefácio: o Brasil como modelo do mundo. In: MORAES, Dijon. Análise do design brasileiro: entre mimese e mestiçagem. São Paulo: Edgard Blücher, 2006. p. 3-17.

CARDOSO, Rafael. Design para um mundo complexo. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

CASTELLS, M. Redes de Indignação e Esperança: movimentos sociais na era da Internet. Rio de Janeiro: Zahar, 2013

DELGADO, D. M. A educação profissional e tecnológica e a C & T no Brasil: cultura científica e o tripé ensino, pesquisa e extensão. In FREIRE, E.; VERONA, J.A.; BATISTA, S.S.S. (Orgs.). Educação profissional e tecnológica: extensão e cultura. Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2018

FRANCO, Clarissa de. O ateísmo de Richard Dawkins nas fronteiras da ciência evolucionista e do senso comum. PUC-SP: Tese de Doutorado Ciências da Religião. 2014.

HEINSFELD, Bruna Damiana; PISCHETOLA, Magda. Cultura digital e educação, uma leitura dos estudos culturais sobre os desafios da contemporaneidade. Revista ibero-americana de estudos em educação, v. 12, n. 2, p. 1349-1371, 2017.

KRUCKEN, L. M. Design e território: valorização de identidades e produtos locais. São Paulo: Nobel, 2009.

LANDIM, Paula da Cruz. Design, empresa, sociedade. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

MORAES, Dijon. Análise do design brasileiro: entre mimese e mestiçagem. São Paulo: Blucher, 2006.

MORAES, Dijon. Entrevista In: MDIC. Ministério do Desenvolvimento Indústria e Comercio Exterior, Diagnóstico do design brasileiro. Secretaria do Desenvolvimento da Produção. Brasília: MDIC, 2014.

SANTAELLA, Lucia. Cultura e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003a.

SANTAELLA, Lucia. Da cultura das mídias à cibercultura: o advento do pós-humano. In: Revista Famecos. Porto Alegre, n. 22, p. 23-32, dez. 2003b.

Published

2024-04-26

How to Cite

Moisés, G. A., & Santos, J. A. (2024). Intelligent Design and Digital Culture: Adapting Designer Training in the Information Age. Journal of the Management and Technology Meeting, 1(03), 26–33. https://doi.org/10.5281/zenodo.11075098

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.