International Marketing Strategies

The Case Study of Dengo Chocolates in Norway

Authors

  • Beatriz Turone Pedro Fatec Zona Leste
  • José de Abel de Andrade Baptista Fatec Zona Leste
  • Kena de Oliveira Xavier Fatec Zona Leste
  • Rosana Aparecida Bueno de Novais Fatec Zona Leste

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.11396181

Keywords:

Strategy, International Marketing, Exportation, Chocolate

Abstract

In the globalized context, international marketing strategies stand out as an expansion of business operations, thus surpassing national borders. Therefore, exporting is the first step in the internationalization of companies. This article explores this dynamic, focusing on the company DENGO Chocolates and its considered expansion aimed at the Norwegian market. The interconnected global economy offers as many opportunities as it challenges, such as; cultural issues and global competition. In this context, the question that guides this study is: "What marketing strategies should DENGO Chocolates adopt to expand to Norway, considering the market, sustainable consumption and the country's development policies? Norway stands out as an attractive market due to open trade policies, healthy food trends, and environmental sustainability. The DENGO chocolates case study in Norway illustrates effective marketing strategies and the challenges involved in global expansion, highlighting opportunities for companies seeking to internationalize their operations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANAD. Associação Nacional de Atenção ao Diabetes. Noruega Vence Guerra ao Açúcar com Baixo Consumo em 44 Anos, 2019.

DA LUZ, Willian. Proposta de estratégia de marketing digital: Um estudo de caso sobre o destino turístico Noruega, 2018.

DENGO. Chocolate Intenso Amazônico 70% Cacau. Disponível em: < www.dengo.com.br >. Acesso 30 set. 2023.

DENGO. DENGO Impactos. Disponível em: <https://dengo.com/pt/pages/impact>. Acesso em: 28 set. 2023.

DENGO. Institucional Dengo Chocolates. Disponível em: <https://dengo.com/pt>. Acesso em: 28 set. 2023.

FDI WORLD DENTAL FEDERATION. Promoting oral and general health: Norway's move to ban marketing of unhealthy foods to children, 2023.

FJAK CHOCOLATES. Disponível em: <https://fjaak.no/en/ >. Acesso 23 out. 2023.

FREIRE, João. Tv de qualidade: uma contradição em termos? Campo Grande /MS, 2001.

HYMER, Stephen H. The International Operations of National Firms: A Study of Direct Foreign Investment, 1976.

ICCO – International Cocoa Organization. Disponível em: <https://www.icco.org/>. Acesso em: 27 set. 2023.

INFOAMAZONIA. A história do cacau na Amazônia da chegada ao Brasil à alternativa para a bioeconomia local. Disponivel em: <https://infoamazonia.org/2023/04/06/a-historia-do-cacau-na-amazonia-da-chegada-ao-brasil-a-alternativa-para-a-bioeconomia-local/> acesso em: 07 nov. 2023.

JOHANSON, J.; VAHLNE, J. E. The internationalization process of a firm -A model of knowledge development and increasing foreign market commitments. Journal of International Business Studies, 8, 23–32, 1977.

MCTIC. Ministério da Ciência, Tecnologia, Inovações e Comunicações. Acordo de Paris, 2015.

MDIC. Ministério do Desenvolvimento, Indústria, Comércio e Serviços. Cacau e chocolate no Brasil: desafios na produção e comércio global, 2018.

MRE. Ministério das Relações Exteriores. Como exportar Noruega. Disponível em: <https://www.gov.br/empresas-e-negocios/pt-br/invest-export-brasil/exportar/conheca-os-mercados/como_exportar_privado/como-exportar.pdf/noruega02.pdf >. Acesso 30 set. 2023.

CORREIA, Gabriele; SIMIONI, Carlos. Políticas ambientais e uma possível mudança na matriz energética da indústria automobilística na Noruega, 2021.

MRE. Ministério das Relações Exteriores. Reino da Noruega. Disponível em: <https://www.gov.br/mre/pt-br/assuntos/relacoes-bilaterais/todos-os-paises/reino-da-noruega>. Acesso 28 set. 2023.

NEOFEED. Na Dengo, um chocolate com sabor “ESG” e DNA da natura atrai o mercado. Disponivel em: <https://neofeed.com.br/blog/home/na-dengo-um-chocolate-com-sabor-esg-e-dna-da-natura-atrai-o-mercado/>. Acesso 28 set. 2023.

OEC. The Observatory Of Economic Complexity. Chocolate en Noruega. Disponível em: <https://oec.world/es/profile/bilateral-product/chocolate/reporter/nor>. Acesso em: 27 set. 2023.

OECD. Organisation For Economic Co-operation And Development. Noruega. Disponível em: <https://www.oecdbetterlifeindex.org/pt/paises/norway-pt/>. Acesso em: 27 out. 2023.

ONU. Nações Unidas Brasil. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. Disponível em: <https://brasil.un.org/pt-br/sdgs>. Acesso em 02 nov. 2023.

RECEITA FEDERAL. NCM. Disponível em: <https://www.gov.br/receitafederal/pt-br/assuntos/aduana-e-comercio-exterior/classificacao-fiscal-de-mercadorias/ncm >. Acesso em: 28 set. 2023.

SARTORELI, Estevam. Dengo Chocolates expande seu modelo de impacto social para a Amazônia. Revista LIDE - Reportagens, notícias, artigos, vídeos e podcasts, set. 2022. Disponível em: <https://revistalide.com.br/estevan-sartoreli-dengo-chocolates-expande-seu-modelo-de-impacto-social-para-a-amazonia>. Acesso em: 27 out. 2023.

SIFUENTES, M. C. O sistema harmonizado de designação e codificação de mercadorias. Revista da Associação Mineira de Direito e Economia (AMDE), 2013.

SISCOMEX. Acordos Comerciais. Disponível em: <https://www.gov.br/siscomex/pt-br/informacoes/perguntas-frequentes/acordos-comerciais/>. Acesso em 01 nov. 2023.

SISCOMEX. Classificação NCM. Disponível em: <https://portalunico.siscomex.gov.br/classif/#/sumario?perfil=publico>. Acesso em 07 nov. 2023.

STATISTICS NORWAY. Population. Disponível em: <https://www.ssb.no/en/befolkning/folketall/statistikk/befolkning>. Acesso em: 27 out. 2023.

WEITZ, B. Wensley. Readings in Strategic Marketing: Analysis, Planning and Implementation, Dry Press, Chicago, Illinois, 1988.

Published

2024-05-30

How to Cite

Pedro, B. T., Baptista, J. de A. de A., Xavier, K. de O., & Novais, R. A. B. de. (2024). International Marketing Strategies: The Case Study of Dengo Chocolates in Norway. Journal of the Management and Technology Meeting, 1(04), 94–102. https://doi.org/10.5281/zenodo.11396181

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)