The Rise of Motofrete in E-commerce in the city of São Paulo

A New Era of Competitiveness

Authors

  • Adriana Monteiro da Silva Fatec Zona Leste
  • Italo Costa Silva Fatec Zona Leste
  • Michael Douglas Targino de Oliveira Fatec Zona Leste
  • Vitor de Almeida Bispo Fatec Zona Leste

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14939050

Keywords:

Motorcycle Courier, Logistics, E-commerce, Consumers

Abstract

This study aims to address the rise of motorcycle freight in E-commerce, focusing on the new era of competitiveness in the city of São Paulo. The research identifies the growth and advancement of technology in e-commerce, with purchases and sales carried out by consumers via the internet, making the process more accessible and practical. The growing demand for fast and efficient deliveries has driven the emergence of new logistics solutions. In this context, motor freight becomes a differentiating factor in a city where urban mobility is impacted by high traffic levels and high demands. For the development of this study, the methodology used was the collection of data from four companies in the transport segment, specialized in motor freight, which operate in the form of a company, combined with a qualitative and quantitative approach. Motorfreight is essential in the transport of products, especially in the urban areas of São Paulo, as it facilitates the agility and delivery of goods, optimizes logistics and contributes to the expansion of delivery services, allowing greater efficiency in e-commerce and consumer satisfaction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARANTES, Vivianne Dantas. E-commerce: A expansão do setor no Brasil e o comportamento do consumidor. São Paulo, 2016.

BALLOU, R. H. Gerenciamento da cadeia de suprimentos: Planejamento, organização e logística empresarial. Porto Alegre: Bookman, 2001.

BALLOU, R. H. Logística empresarial: transportes, administração de materiais e distribuição física. São Paulo: Atlas, 2007.

CAMERON, D. Electronic commerce: the new business platform of the internet. Charleston: Computer Technology Research, 1997.

CHRISTOPHER, Martin. Logística e gerenciamento da cadeia de suprimentos: estratégias para redução de custos e melhoria de serviços. São Paulo: Pioneira, 1997.

FLEURY, Paulo Fernando; MONTEIRO, Fernando José Retumba C. O desafio logístico do e-commerce. Revista Tecnologística, São Paulo, ano VI, n. 56, p. 34-40, jul. 2000.

FONSECA, Gustavo. Curso Motofretista: aprenda tudo sobre a profissão. 2022. Disponível em: https://doutormultas.com.br/curso-motofrete/. Acesso em: 12 out. 2024.

G1. Após um ano de pandemia, número de profissionais de motofrete cresce 40% em um ano na cidade de SP. G1 São Paulo, São Paulo, 7 mar. 2021. Disponível em: https://g1.globo.com/sp/sao-paulo/noticia/2021/03/07/apos-um-ano-de-pandemia-numero-de-profissionais-de-motofrete-cresce-40percent-em-um-ano-na-cidade-de-sp.ghtml. Acesso em: 14 out. 2024.

GUERREIRO, A. S. Análise da eficiência de empresas de comércio eletrônico usando técnicas da análise envoltória de dados. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - PUC-Rio, Rio de Janeiro, 2006.

KOTLER, P. Administração de marketing: a edição do novo milênio. São Paulo: Prentice Hall, 2000.

LAUDON, Kenneth C.; LAUDON, Jane P. Sistemas de informação gerenciais: administrando a empresa digital. Tradução Arlete Simille Marques. 5. ed. São Paulo: Pearson, 2004.

MASSA, Rubens M. O “Boom” das plataformas de delivery no Brasil e suas consequências peculiares. 2022. Disponível em: https://portal.fgv.br/artigos/boomplataformas-delivery-brasil-e-suas-consequencias-peculiares. Acesso em: 14 out. 2024.

MEDEIROS, Aíra G. et al. A expansão do comércio eletrônico e seu impacto na mobilidade urbana de São Paulo. Mauá/SP, 2022. (Colaboração III FATECLOG).

NOVAES, A. G. Logística e gerenciamento da cadeia de distribuição: estratégia, operação e avaliação. 2. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.

NOVAES, Antônio Galvão. Logística e gerenciamento na cadeia de distribuição. 8. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007.

PORTER, Michael E. Estratégia competitiva. Rio de Janeiro: Campus, 2005.

RANIERI, L.; DIGIESI, S.; SILVESTRI, B. et al. A Review of Last Mile Logistics Innovations in an Externalities Cost Reduction Vision. Sustainability, v. 10, 2018.

REYES, D.; SAVELSBERGH, M.; TORIELLO, A. Vehicle routing with roaming delivery locations. Transportation Research Part C, v. 80, pp. 71-91, 2017.

SAITO, A. Gestão Organizacional: descobrindo uma chave de sucesso para os negócios. São Paulo: Saraiva, 2006.

VASCONCELLOS, E. A. O custo social da motocicleta. Revista dos Transportes Públicos, São Paulo, ano 30, n. 31, 2008.

Published

2025-05-01

How to Cite

Silva, A. M. da, Silva, I. C., Oliveira, M. D. T. de, & Bispo, V. de A. (2025). The Rise of Motofrete in E-commerce in the city of São Paulo: A New Era of Competitiveness. Journal of the Management and Technology Meeting, 2(3), e23290. https://doi.org/10.5281/zenodo.14939050

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)