Application of Active Methodologies Through Gamification in the Teaching-Learning Process
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.12593155Keywords:
Active methodologies, Gamification, Teaching and learningAbstract
This study will present the importance and impacts of implementing active methodologies in the students' teaching and learning process, with an emphasis on the use of gamification tools for the development of competencies and skills in the classroom. This methodology, when applied correctly, empowers students to take a more active role in constructing their knowledge. Additionally, different approaches to active methodologies in the classroom will be discussed, including project-based learning, teamwork, flipped classroom, and gamification, with a primary focus on the concept and benefits offered by gamification activities. Gamification primarily involves the use of elements and resources from the world of games to engage and motivate individuals during problem-solving, enhance comprehension of presented concepts, and increase student engagement in the classroom. The study will also provide statistical data on students' perceptions regarding the use of technology tools aligned with gamification and their advantages when compared to traditional teaching methodologies, as well as the necessary precautions for implementing this tool.
Downloads
References
ALVES, L. R. G; MINHO, M. R. S. & Diniz, M. V. C. Gamificação: diálogos com a educação. In: Gamificação na Educação. Pimenta Cultural: São Paulo, 2014. Disponível em: https://www.academia.edu/9139616/_eBook_-_PDF_. Acesso em 30 de outubro de 2023.
ARAÚJO F., E.N.; MIRANDA, R.S.O.; ZANARDI, S.S.V. Metodologias ativas no processo da aprendizagem significativa. Revista Olhar Científico – Faculdades Associadas de Aríquemes – V. 04, n. 1, Jan./Jul. 2018. Disponível em: . Acesso em: 23 outubro 2023.
BACICH, L.; M. J. Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora: Uma Abordagem Teórico-Prática. Porto Alegre: Penso Editora, 2018.
BUCK INSTITUTE FOR EDUCATION. Aprendizagem baseada em projetos: guia para professores de ensino fundamental e médio. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.
CENTURIÓN, W. C. et al. Cartilha de metodologias ativas e ferramentas para a utilização no ensino híbrido. Editora: Instituto Federal, 2021.
FERREIRA, A. F. Gamificação na Educação. TCC, Trabalho de Conclusão de Curso, Escola Politécnica da Pontifícia Universidade Católica de Goiás, 2021.
GRATUIDADE. Como anda sua motivação? Disponível em: https://somosgratitude.com.br/como-anda-a-sua-motivacao/. Acesso em: 18 de outubro de 2023.
KEEPS. Pirâmide de Aprendizagem de William Glasser, Disponível em: https://keeps.com.br/piramide-de-aprendizagem-de-william-glasser-conceito-e-estrutura/ . Acesso em: 18 de outubro de 2023.
MARIATH, M. D.; Monteiro, J. A.; Rodrigues, É.; Silva, A.; Dias, D.; Marques, M.; Gomes, E.; Yuri, S. Ensino-Aprendizagem, Criatividade e Inovação em Educação. Editora: Instituto Federal, 2020.
MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II. Carlos Alberto de Souza e Ofélia Elisa Torres Morales (orgs.). PG: Foca FotoPROEX/UEPG, 2015. Disponível em: <http://www2.eca.usp.br/moran/wpcontent/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf>. Acesso em: 25 de outubro 2023.
MURR, C. E.; FERRARI, G. Entendendo e Aplicando A Gamificação. Local: Universidade Federal de Santa Catarina, 2020.
SANTOS. F. Metodologias Ativas como Processo de Aprendizagem Significativa no Ensino Básico, 2020.
SIGNORI, G. G.; GUIMARÃES, Julio Cesar Ferro; CORRÊA, Suelen. Gamificação como Método de Ensino Inovador. Caxias Do Sul, 2016. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/mostraucsppga/xvimostrappga/pap er/viewFile/4747/1612. Acesso em: 18 de outubro de 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Israel Leandro Souza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Engetec em Revisa © 2024 by Fatec da Zona Leste is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Copyright Policy
By submitting a manuscript for publication in EnGeTec em Revista, the authors agree, in advance and unrestrictedly, to the following terms:
- The authors retain the copyright and grant EnGeTec em Revista the right of first publication of the manuscript, without any financial burden, and renounce any other remuneration for its publication in EnGeTec em Revista.
- When submitted to EnGeTec em Revista, the manuscript is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in EnGeTec em Revista.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in EnGeTec em Revista (publish in repositories or as a book chapter), with acknowledgment of the initial publication in EnGeTec em Revista, provided that such agreement does not imply an endorsement of the content of the manuscript or of the new vehicle by EnGeTec em Revista.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, for example after the editorial process is completed.
- The authors warrant that they have obtained proper permission from their employers for the transfer of rights under this agreement, if those employers own any copyright in the manuscript. In addition, the authors assume any and all responsibility for possible infringements of the copyright of these employers, exempting EnGeTec em Revista from any and all liability in this regard.
- The authors assume all responsibility for the content of the work, including the due and necessary authorizations for data disclosure. collected and results obtained, exempting EnGeTec em Revista from any and all responsibility in this regard.