The importance of corporate education and continuous learning in the public sector
A study on the judicial school of the Regional Labor Court of the 2nd Region - EJUD2
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.13324086Keywords:
Training and Development, Corporate University, Public Sector, Judicial SchoolAbstract
With the advent of scientific advances and new technological tools, Public Administration, once too bureaucratic, was forced to adapt and modernize itself, in order to provide better public services to the population, in accordance with the provisions of the Brazilian Federal Constitution. Within this scenario, public agencies have developed some training and development actions, in order to promote the training of its employees. Market demands have increased. People's awareness of their rights has grown. Nowadays, some of these agencies has created and has implemented true Corporate Universities, providing authentic learning paths throughout the employee's working life (lifelong learning), keeping them professionally updated. It is the case of the Tribunal Regional do Trabalho da 2ª Região - São Paulo, which has been keeping, for about 30 years, a Judicial School called EJUD-2, which has great relevance for initial and continuing training of judges, servers, interns, outsourced and external public, bringing to discussion recent topics in the legal area, public management, languages, health and quality of life.
Downloads
References
ALHEIT, Peter; DAUSIEN, Bettina. Processo de Formação e Aprendizagens ao Longo da Vida. Educação e Pesquisa, v. 32, n. 1, p. 177–197, jan. 2006. Traduzido por Teresa Van Acker, a partir da versão francesa de Christine Delory-Momberger. Processus de formation et apprentissages tout au long de la vie, publicada em Orientation Scolaire et Professionnelle, 2005, n.1.
BEZERRA, Joacil Carlos Viana; COELHO, Ana Lúcia de Araújo Lima. Era uma Vez [...]”: Estimulando Pesquisas em Administração por Meio de Vinhetas. Contextus - Revista Contemporânea de Economia e Gestão. Fortaleza, CE, Universidade Federal do Ceará - UFC, n. 21, vol. 10, n. 2, p. 1-10, 2023.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constitui%C3%A7ao.htm>. Acesso em: 20 out. 2023.
_____. Emenda Constitucional Nº 19, de 04 de junho de 1998. Brasília, DF: Senado Federal, 1998. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/Emendas/Emc/emc19.htm>. Acesso em: 20 out. 2023.
_____. Lei Nº 7.520, de 15 de julho de 1986. Cria a 15º Região da Justiça do Trabalho, institui a correspondente Procuradoria Regional do Ministério Público da União junto à Justiça do Trabalho, e dá outras providências. Brasília, DF: Senado Federal, 1986. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/1980-1988/L7520.htm>. Acesso em: 10 nov. 2023.
_____. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 - Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Senado Federal. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 06 out. 2023.
_____. Lei Nº 13.709, de 14 de agosto de 2018 - Lei Geral de Proteção de Dados. Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais (LGPD). Brasília, DF: Senado Federal, 2018. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/lei/l13709.htm>. Acesso em: 11 nov. 2023.
BRANDÃO, Giselle Reis. A Universidade Corporativa e a Gestão de Recursos Humanos: Novas Configurações para Antigas Funções? Um Estudo de Caso na Universidade Corporativa do Banco do Brasil (Uni-B). (Dissertação de Mestrado (Administração de Empresas) - Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG. Belo Horizonte, MG, 2004.
COELHO, Ricardo Corrêa. Administração Pública e o Contexto Institucional Contemporâneo; Módulo I. Brasília: ENAP/DDG, 2013.
FERNANDES, Carolina Passos. Do princípio da eficiência: conceito e características. Conteúdo Juridico. Brasília, DF: 27 set 2012. Disponivel em: <https://conteudojuridico.com.br/consulta/Artigos/31627/do-principio-da-eficiencia-conceito-e-caracteristicas>. Acesso em: 21 out. 2023.
FLORES, Javier Gil. Análisis de datos Cualitativos: Aplicaciones a la Investigación Educativa. Barcelona: Latorre Literaria. 1994.
FREITAS, Bruna Moura de. Educação e Trabalho: a Importância do Trabalho na Educação de Jovens e Adultos. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade de Brasília - UnB, DF. 2013.
FURIS, Vera Cristina Soares; SILVA, Sandro Alves de Oliveira. Informatização dos Processos de Trabalho no Tribunal Regional do Trabalho da 2ª Região (TRT/SP): A Utilização das Ferramentas Eletrônicas no Processo de Execução Trabalhista. In: EnGeTec, 2020, Anais Eletrônico. Disponível em: <https://engetec.fateczl.edu.br/ANAIS_2020.pdf>. Acesso em: 22 out. 2023.
GASPARINI, Diógenes. Direito Administrativo. 10 ed. São Paulo: Saraiva, 2005.
KAPLAN, Aylin. Lifelong Learning: Conclusions from a Literarture Review. International Online Journal of Primary Education, vol. 5, n. 2, p. 43-50, 2016.
LEAL, Adriane et al. Teoria da Burocracia: uma Reflexão para a Enfermagem. Revista Contexto e Saúde, vol. 10, n. 20, p. 1381-1384, jan./jun. 2011.
MALMEGRIN, Maria Lonídia. Gestão Operacional. Florianópolis: Departamento de Ciências da Administração / UFSC; Brasília: CAPES: UAB, 2010.
MEIRELLES, Hely Lopes. Direito Administrativo Brasileiro. 28 ed. atual. São Paulo: Malheiros, 2003.
MELRO, Ana. O Princípio Geral da Boa Administração no Código de Procedimento Administrativo Português. Pistas de Investigação. Revista Brasileira de Políticas Públicas. Brasília, DF, vol. 10, n. 2, p. 724-738, ago. 2020.
MENDONÇA, Paulo Bernardes Honório de. Gestão do Conhecimento: Teorias e Práticas. Brasília: ENAP/DDG, 2022.
MIGOTT, Ana Maria; GRZYBOVSKKI, Denize; SILVA, Luiz Anildo Anacleto da. A Aplicação Conceitual da Teoria da Burocracia na área da Enfermagem: uma Análise Empírica das Instituições Hospitalares de Passo Fundo (RS). São Paulo: Caderno de Pesquisas em Administração, v. 08, n. 1, jan./mar. 2001.
MORAES, Alexandre de. Direito Constitucional. 37 ed. rev. atual. e ampl. São Paulo: Atlas, 2021.
PEREIRA, José Matias. Curso de Administração Pública: Foco nas Instituições e Ações Governamentais. 3 ed. São Paulo: Atlas, 2010.
PIRES, José Calixto de Souza; MACÊDO, Kátia Barbosa. Cultura organizacional em organizações públicas no Brasil. Revista de Administração Pública, v. 40, n. 1, p. 81–104, jan. 2006.
PORTUGAL. Código do Procedimento Administrativo. Decreto-Lei Nº 4/2015, de 7 de janeiro. Disponível em: <https://dre.pt/application/file/a/66047121>. Acesso em: 21 out. 2023.
RODRIGUES, Andréa Cristina Aparecida. Dimensões do Comportamento Organizacional na Esfera Pública. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Gestão Pública) - Universidade Federal de São João Del-Rei - UFSJ. São João Del-Rei, MG, 2018.
SANTOS, Émina. A Educação como Direito Social e a Escola como Espaço Protetivo de Direitos: uma Análise à Luz da Legislação Educacional Brasileira. Educação e Pesquisa, v. 45, 2019.
SEGNINI, Liliana Rolfsen Petrilli. Educação e Trabalho: uma Relação tão Necessária quanto Insuficiente. São Paulo em Perspectiva, v. 14, n. 2, p. 72–81, abr. 2000.
SILVA, Douglas da. Aprendizagem ao Longo da Vida: como funciona e importância. Zendesk. São Paulo, 2022. Disponível em: <https://www.zendesk.com.br/blog/aprendizagem-longo-da-vida/>. Acesso em: 05 nov. 2023.
SOUZA, Maria de Lourdes Medeiros de (coord.). Princípios Básicos da Administração Pública: Poderes, Deveres, Direitos e Responsabilidades do Servidor. São Paulo: FEAUSP, 2013.
TRIBUNAL REGIONAL DO TRABALHO DA 2ª REGIÃO. Justiça do Trabalho: TRT da 2ª Região (SP). Página Inicial. Disponível em: <https://ww2.trt2.jus.br/>. Acesso em: 08 nov. 2023.
_____. Resolução Administrativa GP Nº 01/1993, de 19 de janeiro de 1994. São Paulo. Disponível em: <https://www.trt2.jus.br/geral/tribunal2/Normas_Presid/Resol_Adm/01_93.html>. Acesso em: 10 nov. 2023.
_____. Resolução Administrativa GP Nº 05/2008, de 30 de junho de 2008. São Paulo. Disponível em: <https://basis.trt2.jus.br/bitstream/handle/123456789/11738/resolucao_adm_05_08.html?sequence=6&isAllowed=y>. Acesso em: 10 nov. 2023.
_____. Projeto Pedagógico da Escola Judicial do Tribunal Regional do Trabalho da 2ª Região: Biênio 2022-2024. Disponível em: <https://ww2.trt2.jus.br/fileadmin/ejud/2.transparencia/EJUD2-Projeto-Pedagogico_v1.1-2023.pdf>. Acesso em: 10 nov. 2023.
VELOSO, Fernando. Educação e Mercado de Trabalho. FGV IBRE. Rio de Janeiro, 2022. Disponível em: <https://blogdoibre.fgv.br/posts/educacao-e-mercado-de-trabalho>. Acesso em: 06 nov. 2023.
VIEIRA, James Batista; BARRETO, Rodrigo Tavares de Souza. Governança, Gestão de Riscos e Integridade. Brasília: ENAP, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Vera Cristina Soares Furis , Victor Hugo Xavier Nelo da Silva , José Carlos Hoelz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Engetec em Revisa © 2024 by Fatec da Zona Leste is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Copyright Policy
By submitting a manuscript for publication in EnGeTec em Revista, the authors agree, in advance and unrestrictedly, to the following terms:
- The authors retain the copyright and grant EnGeTec em Revista the right of first publication of the manuscript, without any financial burden, and renounce any other remuneration for its publication in EnGeTec em Revista.
- When submitted to EnGeTec em Revista, the manuscript is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in EnGeTec em Revista.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in EnGeTec em Revista (publish in repositories or as a book chapter), with acknowledgment of the initial publication in EnGeTec em Revista, provided that such agreement does not imply an endorsement of the content of the manuscript or of the new vehicle by EnGeTec em Revista.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, for example after the editorial process is completed.
- The authors warrant that they have obtained proper permission from their employers for the transfer of rights under this agreement, if those employers own any copyright in the manuscript. In addition, the authors assume any and all responsibility for possible infringements of the copyright of these employers, exempting EnGeTec em Revista from any and all liability in this regard.
- The authors assume all responsibility for the content of the work, including the due and necessary authorizations for data disclosure. collected and results obtained, exempting EnGeTec em Revista from any and all responsibility in this regard.