Analysis of mathematical literacy in students completing the Technology and Business Management course

Authors

  • Isabeli Sabadini Fatec Americana
  • Marcos de Carvalho Dias Fatec Americana

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14768124

Keywords:

Literacy, Mathematics, Business Management, Higher Education

Abstract

Mathematical literacy is a fundamental competency in the current context, where the ability to apply mathematical concepts becomes essential for academic and professional success. This article analyzes the perception and application of mathematical literacy among graduating students in Business Management Technology courses. The aim is to understand how academic training influences their problem-solving skills. The research, conducted through a questionnaire at a higher education institution in the interior of São Paulo State, reveals that, despite awareness of the importance of mathematical literacy, many students still exhibit significant gaps in their understanding. The results indicate a strong relationship between mathematical literacy and critical thinking, suggesting that a curriculum integrating these elements can better prepare students for the job market. It is concluded that higher education institutions should reevaluate their methodologies, prioritizing mathematical literacy in academic training to promote more effective and relevant education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARRUDA, F. S. et al. Letramento matemático: um olhar a partir das competências matemáticas propostas na Base Nacional Comum Curricular do Ensino Fundamental. Ensino da Matemática em Debate. São Paulo, v. 7, n. 2, p. 181-207, 2020

BERGER, M. Different reading styles for mathematics text. Educational Studies in Mathematics, vol. 100, no. 2, pp 139, 2018.

BOTHA, H. e van PUTTEN, S. How mathematical literacy teachers facilitate mathematisation in modelling situations. African Journal of Research in Mathematichs, vol. 22, no. 01, 2018.

CASTRO, R. S. tecendo a harmonia das culturas na tapeçaria infinita da matemática. Revista Aracê, São José dos Pinhais (PR), v.6, n.1, p. 219-230, 2024

COSTA JR. et al. A importância de um ambiente de aprendizagem positivo e eficaz para os alunos. Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, vol. 06, no.01, 2023.

DAMACENO, D. P.; BRANDÃO, R. J. B. Letramento matemático e científico no curso de licenciatura em pedagogia: a utilização de metodologias ativas na construção de experimentos científicos. Revista JRG de Estudos Acadêmicos , Brasil, São Paulo, v. 7, n. 14, p. e14695, 2024.

DOS ANJOS, C. M e SERAFIM, M. F. Dificuldades com a Aprendizagem de Matemática na Educação Superior. CoInspiração-Revista dos Professores que ensinam Matemática, vol. 1, no. 1, p. 78-91. 2018.

GASPAR, J. C. G. et al. Letramento matemático: desafios e possibilidades no período pós-pandemia. Editora Pantanal, 2024

JOLANDEK, E. G; PEREIRA, A. L; MENDES, L. O. R. Letramento matemático e suas vertentes. Revista Com a Palavra o Professor, v.4, n.10, p. 245 – 268. 2019

LIRA, J. V. et al. Dificuldades de aprendizagem matemática: o que dizem as pesquisas recentes. Educação Matemática em Revista, no. 24, vol.01, 2024

MASOLA, W. J. e ALLEVATO, N. Dificuldades de aprendizagem matemática de alunos ingressantes na educação superior. Revista Brasileira de Ensino Superior, v. 2, n. 1, p. 64-74, jun./mar. 2016

MILAGROS, E. R. La alfabetización matemática en profesionales universitarios: imposibilidad o re-significación urgente. Revista Innova Educación, vol. 02, no. 02, 2020

NOBREGA, N. J.; VIDAL, F. A. A influência da cultura e da arte na história da matemática: Um estudo sobre a evolução e interconexão entre Matemática e Arte. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 11, n. 32, p. 1–17, 2024.

SANTOS, A. O. et al. Alfabetização matemática: concepções e contribuições no ensinar e aprender nos primeiros anos do ensino fundamental. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v.7 n.1 jan/abr 2017.

SERPIL, Y. The Mathematics Learning Styles of Vocational College Students. European Journal of Educational Research, vol. 7, no. 04, 2018.

STEINER, H. e MARTYNOVA, O. Task-related and Resting-state EEG Correlates of Mathematical Skills. Fourth International Conference Neurotechnologies and Neurointerfaces (CNN), Kaliningrad, Russian Federation, 2022.

VÁZQUES, A. e TORRES, R. Learning Styles in High School Mathematics. American Scientific Research Journal for Engineering, Technology and Science, vol. 31, no. 2017.

ZHANG, J.Q. G. e WANG, H. Mathematically gifted adolescents mobilize enhanced workspace configuration of theta cortical network during deductive reasoning. Neuroscience, vol. 289, pp. 334-348, 2015.

Published

2025-03-01

How to Cite

Sabadini, I., & Dias, M. de C. (2025). Analysis of mathematical literacy in students completing the Technology and Business Management course. Journal of the Management and Technology Meeting, 2(2), e22255. https://doi.org/10.5281/zenodo.14768124

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.