How to Use Corporate Education Tools to Reduce Ableism

Authors

  • Hérica Gonçalves dos Santos FATEC Zona Leste
  • Pedro Henrique da Silva FATEC Zona Leste
  • Thamires Rodrigues de Barros FATEC Zona Leste
  • Bianca Carvalho Silva FATEC Zona Leste

DOI:

https://doi.org/10.29327/2384439.2.3-10

Keywords:

Corporate education, Person with Disabilities (PwD), Ableism, Corporate education tools

Abstract

This article, highlighted the relationship between corporate education tools and the reduction of ableism was highlighted. The inclusion of PWDs is ensured through quotas, which is known to society; however, an accessible workplace and, most importantly, opportunities for growth and professional development for these employees do not often occur. Prejudice and differential treatment towards people with disabilities make this inclusion, guaranteed by law and sought to enhance the employer's brand image, illusory. Corporate education aims to provide training, courses, and learning programs tailored to the specific needs of employees and the company. This may include technical skills related to job functions, as well as behavioral and leadership skills. Therefore, it is possible to use corporate education tools as a means of raising awareness among professionals who work with, live with, and lead PWDs, as well as to train and develop these professionals. This can be done through in-person activities such as lectures and mentorship, or through digital means, such as gamification and learning paths. Considering the above, the organization will benefit from greater diversity, which directly impacts its performance positively, as well as strengthens its image in society and among customers. As a result, both financial indicators (revenue, profit) of the company will show good results, as well as non-monetary indicators (absenteeism, organizational climate).

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANICETO, K. R. P. Mudanças no mundo do trabalho e as novas exigências de qualificação dos trabalhadores. Revista Científica Hermes, n. 1, pp. 49-70, 2009.

BORGES, Aline Vieira; LONGEN, Willians Cassiano. A Acessibilidade nas Empresas: Percepções sobre a Inclusão de Pessoas com Deficiência no Mercado de Trabalho. In: 3o ERGODESIGN/2o USIHC, 2017, p. 1544-1549

CORREIA, Adriana Merceslane Morais. Universidade corporativa: implicações na trajetória profissional e perspectivas para a educação ao longo da vida. 2018. 117 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2018.

CRUZ, J.A.S.; FLORES, A.C.R.; MATTOS, M.B.G.; BERMEJO, L.J. A utilização do e-learning como ferramenta na educação corporativa. In: 40º CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 2017, Curitiba. Anais […]. Curitiba: [s.n.], 2017.

EBOLI, M. Universidade corporativa: ameaça ou oportunidade para as escolas tradicionais da administração? Revista de Administração, v. 34, n. 4, pp. 56-64, out./dez. 1999.

FLORES, J. G. Analisis de datos cualitativos: aplicaciones a la investigacion educativa. Barcelona: PPU, 1994.

LANGHI, C.; CORDEIRO, D. de S.; SIMÕES, M. de L.; STETTINER, C. F. Educação corporativa: aprendizagem significativa no âmbito das empresas. Revista Educar Mais, [S. l.], v. 5, n. 5, p. 1003–1017, 2021. DOI: 10.15536/reducarmais.5.2021.2584. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/2584. Acesso em: 22 set. 2023.

LIMA, Eduardo Mendes Junior. Visão da pessoa com deficiência (pcd) no mercado de trabalho. SP, 2021. Trabalho de conclusão de curso. (Curso superior de tecnologia em Gestão Comercial). Faculdade de Tecnologia de Assis, Prof. Dr. José Luiz Guimarães Assis, 2021.

MATOS, CLB E.; FORTE, SHAC; FORTE, SAB. Metodologia de avaliação organizacional de universidades corporativas. Revista de Administração da UFSM, v. 4, pág. 709–727, conjunto. 2020.

MAXIMINIANO, Cesar Amaru. Teoria Geral da Administração. São Paulo: Compacta Edição. Atlas. 2012.

PEREIRA, Célia. Educação inclusiva e o enfrentamento ao capacitismo: o respeito à diferença na escola e na sociedade. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia a Distância), Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021

SANCHES, Andreza Scheffer; ARAUJO, Nyara Rosana Kochenborger de; PONTIN, Fabrício. Capacitismo, Capacitações e Inclusão Efetiva: Desafios para a educação inclusiva a partir da abordagem de Martha Nussbaum. Educação & Sociedade, 43(160), 2022.

SHIMONO, Sumiko Oki. Educação e Trabalho: Caminhos da Inclusão na Perspectiva da Pessoa com Deficiência. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 2008.

SILVA, Priscila Neves; PRAIS, Fabiana Gomes; SILVEIRA, Andréa Maria. Inclusão da pessoa com deficiência no mercado de trabalho em Belo Horizonte, Brasil: cenário e perspectiva.2014.

SOUZA, C. B., et al. Promoção, proteção e apoio à amamentação no trabalho e o alcance do desenvolvimento sustentável: uma revisão de escopo. Ciência & Saúde Coletiva, 28(4), 2023

TEECE, D. J. Managing Intellectual Capital: Organizational, Strategic, and Policy Dimensions. Oxford University Press. Oxford, UK. 2000.

TOLEDO, Armando H. Principales teorías del aprendizaje humano. México: The Ucli Press. 2018.

Published

2024-06-28

How to Cite

Santos, H. G. dos, Silva, P. H. da, Barros, T. R. de, & Silva, B. C. (2024). How to Use Corporate Education Tools to Reduce Ableism. Advances in Global Innovation & Technology, 2(3), 136–149. https://doi.org/10.29327/2384439.2.3-10

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.