Franchised Entrepreneur

Strengthening a Restricted Identity

Authors

  • Ali Antonio Abrão Junior Fatec Itaquaquecetuba - Centro Estadual De Tecnologia Paula Souza
  • Jaqueline Posca Neo
  • Júlia Damasceno Silva
  • Marcelo Macedo da Silva

DOI:

https://doi.org/10.29327/2384439.3.3-3

Keywords:

Entrepreneurship, Franchise, Brand, Strategies

Abstract

The article has as general objective to describe the importance of a type of entrepreneur in specific the franchisee entrepreneur. Thus, a research methodology classified as exploratory, qualitative, based on bibliographic analysis, was adopted through an interview with an entrepreneur applied a script composed of open questions, characterizing a case study. Being possible to identify with the help of the general objectives that it is possible to maintain and even strengthen the franchised brand, even if you are a franchisee entrepreneur, by identifying guidelines and restrictions of the brand, evaluation of practices adopted by already established franchisees and in the analysis of communication and the relationship between both parties for strengthening the brand, considering also strategies to maintain and strengthen the brand of a franchise, considering the specific limitations and opportunities. Among the main findings, in terms of the results obtained that with a comprehensive and detailed view of the dynamics governing franchises mini-markets, it was found the importance of the support of the franchisor and the need to adapt to local demands, despite the benefits of a medium-risk and emerging market venture.

Downloads

References

ALMEIDA, J. C. O impacto do franqueado no sucesso das franquias. São Paulo: Editora Franqueadas, 2020.

ANDRADE, M. E. Franchising no Brasil: desafios e oportunidades. São Paulo: Editora Atlas, 2017.

ANDREASSI, T. Franquias: Teoria e prática. São Paulo, editora Atlas, 2008.

BITTENCOURT, G. A. Franquias de sucesso. São Paulo: Editora ABC, 2012.

BITTENCOURT, G. Manual de franquias: do planejamento à gestão de redes de sucesso. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2014.

BRASIL. Lei nº 13.966, de 26 de dezembro de 2019. Dispõe sobre o sistema de franquia empresarial e revoga a Lei nº 8.955, de 15 de dezembro de 1994 (Lei de Franquia). Diário Oficial [da] União, Brasília, n. 13.966, 26 dez. 2019.

CASTRO, L. F. Gestão de franquias: práticas e desafios. Rio de Janeiro: Editora X, 2015.

CHERTO, M. R. Franchising: revolução no Marketing. 2 ed. São Paulo: McGraw-Hill, 1988.

CHIAVENATO, I. Empreendedorismo: dando asas ao espírito empreendedor. São Paulo: Saraiva, 2014.

COSTA, R. M. O papel do franqueado na operação da franquia. Porto Alegre: Editora Y, 2015.

DIAS, M. A.; LIMA, P. C. Marketing de franquias: estratégias de fortalecimento de marca. Belo Horizonte: Editora W, 2014.

FOSTER, D. L. O livro completo do franchising. Rio de Janeiro: Infobook, 1995.

GRECO, M. Gestão de marcas no franchising: estratégias e desafios. Curitiba: Juruá Editora, 2018.

GRUPO BOTICÁRIO. Sobre o Grupo Boticário. Disponível em: https://www.grupoboticario.com.br/sobre-o-grupo-boticario/ Acesso em: 05 jan. 2025

LAS CASAS, A. L. Administração de Marketing: conceitos, planejamento e aplicações à realidade brasileira. 9. ed. São Paulo: Atlas, 2015

LEITE, R. C. Franchising na criação de novos negócios. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1991.

LIMA, R. Desafios e oportunidades no franchising contemporâneo. Porto Alegre: editora Empreender, 2020.

MEIRELLES, C. C. Franquias e estratégias de expansão. Rio de Janeiro: Elsevier, 2016.

MELO, P. L. de R.; ANDREASSI, T. Publicação científica nacional e internacional sobre franchising: levantamento e análise do período 1998-2007. Revista de Administração Contemporânea, v. 14, p. 268-288, 2010.

MOURA, J. S. Expansão internacional de franquias. São Paulo: Editora Z, 2017.

NASSAR, P. Branding e franquias: a construção e manutenção da imagem de marca. Porto Alegre: Bookman, 2015.

OLIVEIRA, P. Comunicação e sucesso em franquias: um estudo de caso. Belo Horizonte: Franquias e Sucesso, 2023.

PEREIRA, A. G. Franquias no Brasil: um estudo de caso. Salvador: Editora D, 2018.

RIBEIRO, A. O papel do franqueado: autonomia e desafios na operação local. São Paulo: Editora Senac, 2019.

SEBRAE. Franquias: Soluções para franqueados e franqueadores. Disponível em: https://sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/ufs/df/sebraeaz/franquias,19adf05f40228710VgnVCM100000d701210aRCRD Acesso em: 03 jan. 2025.

SILVA, J. B. Qualidade e padronização em redes de franquia. São Paulo: Editora H, 2019.

SMART STORE. Minimercados que simplificam sua vida. Disponível em: https://www.smartstorebrasil.com.br/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA-Oi7BhA1EiwA2rIu22OR7l4j_hgVDAkLedjWB8hxuohVjD6pEUNI02MAHYJnAHWG3s2d7hoCgmIQAvD_BwE Acesso em: 05 jan. 2025

SOUZA, M. T. Suporte e gestão em redes de franquia. Curitiba: Editora K, 2018.

SUBWAY. Próximas etapas para abertura. Disponível em: https://www.subway.com/pt-BR/OwnAFranchise/NextSteps Acesso em: 05 jan. 2025

UOL. Dicionário online Michaelis. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/ Acesso em: 02 jan. 2025

VASCONCELOS, C. P. Franquias: conceitos e estratégias de sucesso. Rio de Janeiro: Editora F, 2016.

Published

2025-04-14

How to Cite

Abrão Junior, A. A., Neo, J. P., Silva, J. D., & Silva, M. M. da. (2025). Franchised Entrepreneur: Strengthening a Restricted Identity. Advances in Global Innovation & Technology, 3(3), e33264. https://doi.org/10.29327/2384439.3.3-3

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)