Learning Trails in Corporate Education Use Intergenerational Learning as a Gain in Competitiveness in Organizations
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.12750172Keywords:
Corporate education, Learning track, Intergenerational learningAbstract
As a result of the needs of human development and the proliferation of knowledge of these for their evolution, corporate education emerged in organizations as a process of qualification to their employees, improving their skills, both professional and personal. Therefore, we analyze whether learning paths foster intergenerational learning as a tool, within the Corporative Education in organizations. For this research, we based on the qualitative study and semi-structured interviews with professionals in the area, obtaining the results and conclusions regarding the theme. With the results, we conclude that the learning paths are applied in the construction/development of the professional, in an effective and explicit way; Intergenerational learning is approached in companies, but as a form of inclusion, and not as a deliberation of tool in the learning tracks. Consequently, companies do not make use of this method and even in the use of adequate trails, having low investment and few studies in relation to these topics.
Downloads
References
COELHO, Rafael; LANGHI, Celi; PETEROSSI, Helena Gemignani; SILVA, Renan Antonio da. ESTUDO SOBRE EDUCAÇÃO CORPORATIVA NAS PEQUENAS EMPRESAS NO BRASIL UMA REVISÃO BIBLIOMÉTRICA DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA. Revista Panorâmica Online, 33 – Acesso em: 09 mar. 2023.
COLET, D. S.; MOZZATO, A. R. Contribuições da Diversidade Geracional para a Aprendizagem Organizacional. In: SEMEAD – SEMINÁRIO DE ADMINISTRAÇÃO, XX, 2017. São Paulo. Anais eletrônicos... São Paulo: Semead, 2017. Disponível em:<https://login.semead.com.br/20semead/anais/resumo.php?cod_trabalho=628>. Acesso em: 10 mar. 2023.
COLET, D. S.; MOZZATO, A. R. Nativos digitais? características atribuídas por gestores à geração Z. Desenvolve - Revista de gestão do Unilasalle, Rio Grande do Sul, v. 8, n. 2, p. 26-40, 2019. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/335187644_Nativos_digitais_caracteristicas_atribuidas_por_gestores_a_Geracao_Z>. Acesso em: 10 mar. 2023.
CUNHA, Janine Silva Nascimento. Explorando a Aprendizagem Intergeracional Reversa no Local de Trabalho e as Relações com suas Barreiras e Facilitador, 2022. Acesso em: 09 mar. 2023.
FLORES, J. G. Análisis de datos cualitativos - aplicaciones a la investigación educativa. Barcelona: PPU, 1994. Disponível em: https://hdl.handle.net/11441/77867. Acesso em: 09 mar. 2023.
FREITAS, I. A.; BRANDÃO, H. P. Trilhas de Aprendizagem como Estratégia para Desenvolvimento de competências. In: ENCONTRO DA ANPAD, 29., 2005, Brasília. Anais [...]. Brasília: ANPAD, 2005. Disponível em: https://bibliotecadigital.stf.jus.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/1161/trilhas_TCC_D%C3%A9bora.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 27 mar. 2023.
LOPES, Patrícia; LIMA, Angela Gercina. Estratégias de Organização, Representação e Gestão de Trilhas de Aprendizagem: uma revisão sistemática de literatura, Articles. Perspect. ciênc. inf. 24 (02). Acesso em: 27 mar. 2023.
MEISTER, Jeanne C. Educação Corporativa. São Paulo: Makron, 1999. Universidade acadêmica e universidade corporativa: convergências a partir da relação entre trabalho e educação. / Patrícia Boff Daitx. – 2018. Acesso em: 20 mar. 2023.
MARCONI, M. A; LAKATOS, E. V. Metodologia científica. São Paulo: Editora Atlas, 2004. Acesso em: 27 mar. 2023
QUARTIERO, E. M. & CERNY, R. Z. Universidade Corporativa: uma nova face da relação entre mundo do trabalho e mundo da educação. In: QUARTIERO, E. M. & BIANCHETTI, L. (Orgs.) Educação corporativa: mundo do trabalho e do conhecimento: aproximações. São Paulo: Cortez, 2005. Acesso em: 29 mar. 2023.
Ropes, D. C. (2011). Intergenerational learning in organisations: a research framework. (In: Cedefop (ed.). Working and ageing: guidance and counselling for mature learners. ed., pp. 105-123). Luxembourg: Publications Office. Acesso em: 29 mar. 2023.
SOUZA, Rodrigo Garcia de; BRESCIANI, Sirlene Aparecida Takeda; OLIVEIRA, Luciano Aparecido de; JOHANN, Denise Adriana; SILVA, Letícia Gabrielle de pinho e. Aprendizagem organizacional: fatores de geração de conhecimento em uma concessionária de motocicletas, Revista Observatorio de la Economía Latinoamericana. Acesso em: 17 mar. 2023.
TARALLO, Roberta dos Santos; LIBERALESSO, Anita; CACHIONI, Neri Meire. Atitudes de idosos e de profissionais em relação a trocas intergeracionais. Rev. Bras. Geriatr. Gerontol. Rio de Janeiro, 2017. Acesso em: 08 mar. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Camila Nascimento Barbero, Leticia Pereira Silva, Marcia da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Engetec em Revisa © 2024 by Fatec da Zona Leste is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Copyright Policy
By submitting a manuscript for publication in EnGeTec em Revista, the authors agree, in advance and unrestrictedly, to the following terms:
- The authors retain the copyright and grant EnGeTec em Revista the right of first publication of the manuscript, without any financial burden, and renounce any other remuneration for its publication in EnGeTec em Revista.
- When submitted to EnGeTec em Revista, the manuscript is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in EnGeTec em Revista.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in EnGeTec em Revista (publish in repositories or as a book chapter), with acknowledgment of the initial publication in EnGeTec em Revista, provided that such agreement does not imply an endorsement of the content of the manuscript or of the new vehicle by EnGeTec em Revista.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, for example after the editorial process is completed.
- The authors warrant that they have obtained proper permission from their employers for the transfer of rights under this agreement, if those employers own any copyright in the manuscript. In addition, the authors assume any and all responsibility for possible infringements of the copyright of these employers, exempting EnGeTec em Revista from any and all liability in this regard.
- The authors assume all responsibility for the content of the work, including the due and necessary authorizations for data disclosure. collected and results obtained, exempting EnGeTec em Revista from any and all responsibility in this regard.