Distance Learning Students' Perception of AI Teaching in Undergraduate Studies
DOI:
https://doi.org/10.29327/2384439.2.3-2Keywords:
Artificial Intelligence, Distance Learning, ChatGPTAbstract
Artificial Intelligence (AI) is one of the most significant transformations in the field of knowledge, profoundly influencing the role of education and university institutions. Distance education, the internet, and other technologies have transformed schools, where Virtual Learning. Environments are essential in modern education, not only for distance learning but also for in-person and remote learning. They enable the integration of various media, facilitating interaction among students, educators, and content, enriching the educational process. ChatGPT can be considered an additional source in this learning, providing support to students in improving various skills and knowledge. For this study, research was conducted using Google Forms with students from a Distance Education Institution. The survey took place from October 23 to 30, 2023, by sharing the link in 14 WhatsApp groups of first year and second year students, with the participation of 354 students. Among them, 66% of the students are in the age group of 31 to 50 years, with a sizable portion studying Management Processes, Administration or Production Engineering. Despite 62% of the surveyed students not having studied AI, 52% of them already use ChatGPT for their studies. Therefore, it is crucial for educational institutions and professionals to be attentive and prepared for the utilization of this technology.
Downloads
References
ALVES, R. M.; SOEK, A. M.; HARACEMIV, S. M. C.; ALVES, L. M. Pesquisa comparativa de ferramentas tecnológicas utilizadas no ensino médio técnico durante a quarentena da covid-19. Revista Tecnologia e Sociedade, v. 17, n. 48, 2021.
BLAUTH, I.; DIAS, N.; CHERER, S. Whatsapp como ambiente de interações na educação a distância: ensaios e encontros síncronos e assíncronos. Holos, a. 35, v. 6, p. 1-13, 2019.
CAMPOS, L. F. A. A.; LASTÓRIA, L. A. C. N. Semiformação e inteligência artificial no ensino. Pro-Posições, Campinas, v. 31, 2020.
CERVO, Amado Luiz; BERVIAN, Pedro Alcino; SILVA, Roberto da. Metodologia científica. 6 ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
CESANA, V.; DURÃES, F. D.; CARDOSO, V. C. Investigações sobre o WhatsApp nos processos de ensino e de aprendizagem: refletindo sobre o uso das tecnologias digitais durante a pandemia da COVID-19. Kiri-kerê: Pesquisa em Ensino, n. 12, p. 154-178, jul. 2022.
COSTA, M. J. M.; FEITOSA FILHO, J. C.; BOTTENTUIT JÚNIOR, J. B. Inteligência artificial, blend learning e educação a distância: contribuições da IA na aprendizagem on-line a distância. TICs&EAD em Foco. São Luís, v. 5, n. 1, jan./jun. 2019.
FERNANDES, S. M.; HENN, L. G.; KIST, L. B. O ensino a distância no Brasil: alguns apontamentos. Research, Society and Development, v. 9, n. 1, 2020.
GARCIA, T. C. M.; MORAIS, I. R. D.; ZAROS, L. G.; RÊGO, M. C. F. D. Ensino remoto emergencial: proposta de design para organização de aulas. Natal: SEDIS/UFRN, 2020.
GATTI, F. N. Educação básica e inteligência artificial: perspectivas, contribuições e desafios. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2018.
GOMES, S. de N. C. O uso da tecnologia ChatGPT de Inteligência Artificial e algumas percepções para a educação. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Pedagogia) - Universidade Federal do Pará, Pará, 2023.
KALLA, D.; SMITH, N. Study and analysis of Chat GPT and its impact on diferente Fields of study. SSRN, Estados Unidos, 2023. Disponível em: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4402499. Acesso em: 25 out. 2023.
LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. S. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 10 ed. São Paulo: Cortez, 2012.
LIMA, C. S.; MARQUES, W. R.; ROCHA, L. F. de B.; HOMEM, G. R. C. O papel da internet no uso do whatsapp como recursos educacionais: uma revisão sistemática da literatura no contexto da educação. RECIMA21, v. 3, n. 11, 2022.
LITTO, F. M.; FORMIGA, M. (Org.). Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2009.
MARKETSPLASH. Mais de 50 estatísticas surpreendentes do WhatsApp em 2023. S.l., 2023. Disponível em: https://marketsplash.com/pt/estatisticas-do-whatsapp/. Acesso em: 03 nov. 2023.
MASCARENHAS, S. A. Metodologia científica. São Paulo: Pearson, 2012. 125p.
MATOS, L. C. da. Inteligência artificial & educação online na escola pública: possibilidades e alcances. 2022. Dissertação (Mestrado Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022.
MECAJ, S. E. Artificial intelligence and legal challenges. Revista opinião jurídica, Fortaleza, v. 20, n. 34, p. 180-196, 2022.
MUNHOZ, A. S. Projeto Instrucional para ambientes virtuais. São Paulo: Cengage Learning, 2016.
NASCIMENTO, Luiz Paulo do. Elaboração de projetos de pesquisa: monografia, dissertação, tese e estudo de caso com base em metodologia científica. São Paulo: Cengage Learning, 2012.
PARREIRA, A.; LEHMANN, L.; OLIVEIRA, M. O desafio das tecnologias de inteligência artificial na Educação: percepção e avaliação dos professores. Ensaio: aval. Públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 29, n. 113, p. 975-999, out./dez. 2021.
POZZEBON, E.; FRIGO, L. B.; BITTENCOURT, G. Inteligência artificial na educação universitária: quais as contribuições. Revista CCEI, Campinas, v. 8, n. 13, p. 34-41, 2004.
SANTOS, A. A. dos; LUCIO, E. O.; BARBOSA, V. G.; BARRETO, M. S.; ALBERTI, R.; SILVA, J. A. da. A aplicação da inteligência artificial (IA) na educação e suas tendências atuais. Cuadernos de Educación y Desarrollo, v. 15, n. 2, p. 1155-1172, 2023.
SILVA, M. da G. M. da; GONSALES, P. Possibilidades de IA na educação. São Paulo, 2018. Disponível em: www.ibm.com/ibm/responsibility/br-pt/downloads/e-book-IA-na-educacao.pdf. Acesso em: 24 out. 2023.
SOARES, M. V. Impacto do Chat GPT na sociedade. Revista Técnica de Tendências em Comunicação Empresarial, n. 3, 2023. https://parc.ipp.pt/index.php/trendshub/article/view/5080/2731. Acesso em: 25 out. 2023.
SOK, S.; HENG, K. ChatGPT for education and research: a review of benefits and risks. SSRN, United States, 2023.
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4378735. Acesso em: 25 out. 2023.
TORI, R. Cursos híbridos ou blended learning. Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2009.
TOZETTO NETO, L. ProfGPT: potenciais usos e limitações éticas do ChatGPT na educação. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Tecnológo em Design Educacional) - Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2023.
VASCONCELOS, P. V. S. M. de. Inteligência artificial no campo da educação. 2022. Dissertação (Mestre em Educação) - Universidade Cidade de São Paulo, São Paulo, 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Renata Elaine Bassi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Policy
By submitting a manuscript for publication in the journal Advances in Global Innovation & Technology (@_GIT), authors agree, in advance and unrestrictedly, to the following terms:
- The authors retain the copyright and grant to the Journal Advances in Global Innovation & Technology (@_GIT) the right of first publication of the manuscript, without any financial burden, and waive any other remuneration for its publication in the Journal of Advances in Global Innovation & Technology (@_GIT).
- Upon submission to the Journal of Advances in Global Innovation & Technology (@_GIT), the manuscript is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in the Journal Advances in Global Innovation & Technology (@_GIT).
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in the Journal Advances in Global Innovation & Technology (@_GIT) (publish in repositories or as a book chapter), with acknowledgment of the initial publication in the Journal Advances in Global Innovation & Technology (@_GIT), provided that such agreement does not imply an endorsement of the content of the manuscript or the new vehicle by the Journal of Advances in Global Innovation & Technology (@_GIT).
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, for example after the editorial process is completed.
- The authors warrant that they have obtained proper permission from their employers for the transfer of rights under this agreement, if those employers own any copyright in the manuscript. In addition, the authors assume any and all responsibility for possible copyright infringements of these employers, exempting Advances in Global Innovation & Technology (@_GIT) from any and all liability in this regard.
- The authors assume all responsibility for the content of the work, including the due and necessary authorizations for the disclosure of data collected and results obtained, exempting the Journal of Advances in Global Innovation & Technology (@_GIT) from any and all liability in this regard.