Corporate Entrepreneurship

Necessary Factor for Innovation of the Corporation

Authors

  • Ali Antonio Abrão Junior Fatec Itaquaquecetuba - Centro Estadual De Tecnologia Paula Souza
  • Mauricio Moreira de Paulo Fatec Itaquaquecetuba
  • Felipe da Silva Santos Fatec Itaquaquecetuba
  • Wendel Silva do Amaral Fatec Itaquaquecetuba

DOI:

https://doi.org/10.29327/2384439.3.3-2

Keywords:

Corporate entrepreneur, Entrepreneurshippractices, Corporate innovation

Abstract

This work has as general objective to demonstrate how the corporate entrepreneur can make innovation within the company more liberal, defining not only what is the corporativist enterprise, but also the contextualization to describe the implementation process and incentives in the organizational entrepreneur. The justification of the work is based on the innovation difficulties that companies have to solve the problems that may arise, as a way to help improve the results and profitability of business. The applied methodology is the use of bibliographical research aiming at the general objective of how to demonstrate the benefits of corporate entrepreneurship in the organizational environment of companies. The results of the work aim to improve corporate processes, implementing concepts of entrepreneurship, likewise enabling employees to understand their applicability in companies, as well as explaining management processes, because they can be used as an action plan to achieve the main objective of the management strategy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

M COMPANY. A century of innovation: the 3M story. St. Paul, Mn: 3M Co, 2015.

ANDRADE, M.M. Introdução à Metodologia do Trabalho Científico. 10ª ed. São Paulo: Editora Atlas S.A., 2010.

ABRANCHES, R. DAMACENO, K. F. Empreendedorismo corporativo: Uma mudança no comportamento organizacional para obtenção da competitividade. Revista da Faculdade de Ciências sociais aplicadas do Sul de Minas - Facesm. 2005. Disponível em: https://www.aedb.br/seget/arquivos/artigos05/303_Empreend.Corporativo.revisadokarina.pdf. Acesso em: 15 Set. 2024.

BARBOSA, R. E. Empreendedorismo: Seu desenvolvimento, como é o seu ensino, e a sua importância aos jovens. Revista do Departamento de Administração da FEA. Ed, Vol. 7, 2012. Disponível em: https://revistas.puc sp.br/index.php/caadm/article/view/27391. Acesso em: 31 Ago. 2024.

DRUCKER, P. F. (1985). Innovation and entrepreneurship. New York: Harper &Row.

DORNELAS, J. C. A. Empreendedorismo Corporativo: Como ser um empreendedor, inovar e se diferenciar na sua empresa. Rio de Janeiro: LTC, 2017.

DORNELAS, J. C. A. Empreendedorismo corporativo: como ser empreendedor e se diferenciar em organizações estabelecidas. Rio de Janeiro: Elsevier, 2003.

DOLABELA, F. O segredo de Luísa. 3 ed. São Paulo: Cultura, 2004.

DORNELAS, J. C. A. Empreendedorismo na prática. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007.

GEHLEN, L. Empreendedorismo corporativo: Aspectos de inovação e mudança organizacional. Revista Gestão e Desenvolvimento. 2024. Disponível em: https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistagestaoedesenvolvimento/article/download/1050/1471/2986, Acesso em: 15 Set. 2024.

GERHARDT, T. E., & SILVEIRA, D. T. (2009). Métodos de pesquisa. (Organizadores) Coordenado pela Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS e pelo Curso de Graduação Tecnológica – Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. Porto Alegre: Editora da UFRGS.

HENRIQUE, D. C. CUNHA, S. da. Definições e formas de empreendedorismo corporativo: uma revisão teórica. Revista Administração de empresas. Vol. 1, 2012. Acesso em: 15 Set. 2024.

HISRICH, R. D., &; PETERS, M. P. Empreendedorismo. 5° ed. Porto Alegre: Bookman, 2004.

IBIE - Instituto Brasileiro de Intra-Empreendedorismo. 2006. O Valor das pessoas no desafio de inovar. Revista Exame. Ed. 864, ano 40, no. 6, p. 65-78.

MANDALA, S. Why Leading Companies Like Google and 3M Encourage a Flow State at Work | Sneha Mandala - Specialist in Sustainable Peak Performance. Disponível em: https://snehamandala.com/why-leading-companies-like-google-and-ideo-encourage-a-flow-state-at-work/. Acesso em: 28 Set. 2024.

SAVOIA, A. e COPELAND, P. Entrepreneurial Innovation at Google. 2011 – IEEE Computer Society. Disponível em: https://static.googleusercontent.com/media/research.google.com/pt-BR//pubs/archive/41469.pdf Acesso em: 26 dez. 2024.

SILVA, E. L.; MENEZES, E. M. (2005). Metodologia da Pesquisa e Elaboração de Dissertação. 4. ed. Rev. Atual. Florianópolis: UFSC.

TAVARES, F. C. et al. Gestão Comercial: Olhares múltiplos na gerência de recursos. Rio de Janeiro: Rede, 2020.

TIDD, J., BESSANT, J. E PAVITT, K. (2003), ManagingInnovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change, John Wiley& Sons, Chichester.

VERRE, Caroline. O que é empreendedorismo corporativo e qual é seu impacto?

Disponível em: https://blog.singularityubrazil.com/blog/empreendedorismo-corporativo/#:~:text=A%20empresa%20permite%20que%20seus,como%20uma%20l%C3%ADder%20nesse%20sentido. Acesso em: 27 dez. 2024

Published

2025-04-14

How to Cite

Abrão Junior, A. A., Paulo, M. M. de, Santos, F. da S., & Amaral, W. S. do. (2025). Corporate Entrepreneurship: Necessary Factor for Innovation of the Corporation . Advances in Global Innovation & Technology, 3(3), e33254. https://doi.org/10.29327/2384439.3.3-2

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)