Analysis Of Business Operations Carried Out On e-Commerce Platforms
A Case Study In Relation To Aliexpress Marketplace
DOI:
https://doi.org/10.29327/2384439.1.2-7Keywords:
AliExpress, Economic impacts, Consumer view, Importation of individualsAbstract
This research aimed to understand the impacts caused to the domestic market due to the operations carried out through e-commerce, observing, as compared to those performed by Brazilian individuals with the Chinese virtual platform Aliexpress. Among the most accessed virtual platforms, by conducting field research it was found that the Chinese Aliexpress marketplace is the most used, due to factors such as price and large variety of products. Due to the increasing virtual purchases made directly by individuals, it is clear that the State has been harmed by the lack of transfer of taxes, such as the non-transfer of Import Tax, Services Tax of any kind, as well as other taxes. Therefore, the present study will analyze consumer behavior in relation to the consumer market; study the influence of the lack of transfer of taxes to the detriment of the democratic rule of law; will highlight the impacts on the national economy caused by ecommerce operations; It will also highlight the taxes related to e-commerce operations and analyze the respective ecommerce operations carried out with the Chinese Aliexpress marketplace.
Downloads
References
ALENCAR, S. F; HELENA, M. K; MENEZES, J. S. Comportamento de Consumidor Online: a perspectiva da teoria do fluxo. RBGN, vol.10, n.26, p.27-44, São Paulo, 2008.
ALMEIDA, Júlio Cesar Urnau de. Introdução ao AliExpress. 2017. Disponível em: <https://academiadoecommerce.com/artigo/introducao-ao-aliexpress>. Acesso em: 27 set. 2019.
CARMO, Georgia Costa do. A incidência do imposto de importação sobre encomendas do regime de tributação simplificada (RTS): a ilegalidade na prática da receita federal do Brasil. 2015. 15 f. Monografia (Especialização) - Direito Tributário, Uniderp, Fortaleza.
CIESP. Manual básico de importação, São Paulo, 2007.
E-COMMERCE BRASIL (Org.). Aliexpress é o terceiro site que os brasileiros mais compram. 2018. Disponível em: <https://www.ecommercebrasil.com.br/noticias/aliexpress-e-o-terceiro-site-que-os-brasileirosmais-compram/>. Acesso em: 20 set. 2019.
E-COMMERCE BRASIL (Org.). Mais de 40% das vendas no e-commerce em 2019 foram feitas pelo celular, diz Ebit/Nielsen. 2019. Disponível em: <https://www.ecommercebrasil.com.br/noticias/e-commercecrescer-15-faturar-61-bi-ebit-nielsen//>. Acesso em: 18 set. 2019.
E-COMMERCE BRASIL (Org.). Tributação no comércio eletrônico. 2014. Disponível em: <https://www.ecommercebrasil.com.br/artigos/tributacao-comercio-eletronico/>. Acesso em: 17 set. 2019.
ÉPOCA NEGÓCIOS. Varejo fechará 2016 com pior resultado da série histórica, diz IBGE. 2017. Disponível em: <https://epocanegocios.globo.com/Economia/noticia/2017/01/epoca-negocios-vendas-novarejo-do-brasil-avancam-20-em-novembro-diz-ibge.html>. Acesso em: 30 set. 2019.
FECOMERCIOSP (Org.). Aumento das compras em sites internacionais prejudica desempenho do varejo nacional, aponta FecomercioSP. 2017. Disponível em: <https://www.fecomercio.com.br/noticia/aumentodas-compras-em-sites-internacionais-prejudica-desempenho-do-varejo-nacional-aponta-fecomerciosp>. Acesso em: 17 out. 2019.
GHEDIN, Rodrigo. Importação como pessoa física: proibições, impostos e outros cuidados para evitar surpresas. 2013. Disponível em: <https://manualdousuario.net/importacao-pessoa-fisica/>. Acesso em: 26 set. 2019.
GILES, D. Psychology of the media. New York: Palgrave Macmilliam, 2010.
GIRALDELLI, Rodrigo. Saiba quais são os impostos na importação empresarial. Disponível em: <https://chinagate.com.br/impostos-na-importacao-empresarial/>. Acesso em: 18 set. 2019.
GUEIROS, Haroldo. Pessoa física – importação e exportação. 2017. Disponível em: <https://enciclopediaaduaneira.com.br/pessoa-fisica-importacao-e-exportacao/>. Acesso em: 20 set. 2019.
GUEIROS, Haroldo. Remessa postal internacional – colis posteaux. 2017. Disponível em: <http://enciclopediaaduaneira.com.br/collis-posteaux/>. Acesso em: 20 set. 2019.
HORTINHA, Joaquim. X-Marketing. Edições Sílabo. 1a edição. Lisboa, 2002.
IB SOLUTIONS (Org.). Importações de pessoas físicas x pessoas jurídicas: quais são as principais diferenças? Disponível em: <http://www.ibsolutions.com.br/importacoes-pessoa-fisica-e-juridica/>. Acesso em: 18 set. 2019.
IVO, Diego. A crise do varejo tradicional, a ascensão do comércio eletrônico. 2016. Disponível em:<https://www.conversion.com.br/blog/a-crise-do-varejo-tradicional-a-ascensao-do-comercioeletronico/>.Acesso em: 15 out. 2019.
KEEDI, Samir. ABC do comércio exterior: abrindo as primeiras páginas . 5. ed. São Paulo: Aduaneiras, 2015.
MITTAL, Tarun. How the Alibaba Group grew from a small apartment to a global e-commerce giant. 2018. Disponível em: <https://yourstory.com/2018/02/the-story-behind-the-alibaba-group/>. Acesso em: 20 set. 2019.
MENDONÇA, Herbert Garcia de. E-commerce. 2016. 12 f. TCC (Graduação) - Curso de Administração, Famerc, Rio de Janeiro, 2016. Disponível em:
<http://www6.uninove.br/ojs/journaliji/index.php/iptec/article/view/68/146>. Acesso em: 19 set. 2019.
NASCIMENTO, Rafael Moraes do. E-commerce no Brasil: perfil do mercado e do e-consumidor brasileiro. 2011. 77 f. Dissertação (Mestrado) - Mestrado Executivo, FGV. Disponível em: <http://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/bitstream/handle/10438/8182/Rafael%20Moraes.pdf?sequence=1&isAll owed=y>. Acesso em: 19 set. 2019.
NIELSEN. E-commerce fatura R$53,2 bilhões em 2018, alta de 12%. 2019. Disponível em: <https://www.nielsen.com/br/pt/insights/article/2019/e-commerce-fatura-53-bilhoes-em-2018-alta-de-12-porcento/>. Acesso em: 17 set. 2019.
O ESTADO DE S. PAULO (Org.). Sites chineses lideram compras online no Brasil, diz pesquisa. 2019. Disponível em: <https://link.estadao.com.br/noticias/geral,sites-chineses-lideram-compras-online-no-brasil-dizpesquisa,70003023204>. Acesso em 27 de set 2019.
PONTILHO, Francisco. Impostos – Compras nos Estados Unidos. 2019 Disponível em:https://blog.zip4me.com/comprando-nos-estados-unidos-vs-impostos/. Acesso em 30 out. 2019
POYER, Maria da Graça; RORATTO, Renato Paulo. Introdução ao Comércio Exterior. Palhoça: Unisulvirtual, 2017. 70 p.
QUERIATANTO (Org.). Bens de consumo: saiba qual é o limite de importação para pessoa física. Disponível em: <https://www.queriatanto.com/blog/limite-de-importacao-para-pessoa-fisica/>. Acesso em: 27 set. 2019.
RAMOS, Eduardo [et all.]. E-commerce. 3. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2011.
REVISTA TRIP. Aliexpress: uma geral no negócio da china. 2018. Disponível em: <https://revistatrip.uol.com.br/trip/aliexpress-e-o-e-commerce-preferido-no-brasil-mas-os-precos-baixospodem-esconder-um-custo-alto>. Acesso em: 25 set. 2019.
SANTOS, Tulio Josué Pinheiro. O cenário do e-commerce brasileiro no mundo. 2018. Disponível em: https://sebraers.com.br/franquias-cooperacao/o-cenario-do-e-commerce-brasileiro-no-mundo/ Acesso em: 24 set. 2019.
SEBRAE. Conheça as vantagens de vender seus produtos em um e-marketplace. 2019. Disponível em: <http://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/conheca-as-vantagens-do-e-marketplace-para-ospequenos-negocios,3f6402b5b0d36410VgnVCM1000003b74010aRCRD>. Acesso em: 24 set. 2019.
SEGRE, German. Manual prático de comércio exterior. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
SANTOS, Fernanda. Quer fazer compras em sites estrangeiros? O que você precisa saber antes. 2018. Disponível em: <https://economia.uol.com.br/noticias/redacao/2018/04/27/comprar-sites-exterior-regrasservicos-taxas-cuidados.htm?cmpid=copiaecola>. Acesso em: 19 set. 2019.
TECMUNDO. A história do Alibaba e do Aliexpress, os fenômenos da China. 2018. Disponível em: <https://www.tecmundo.com.br/mercado/130378-fenomenos-china-historia-alibaba-do-aliexpress-video.htm>. Acesso em: 20 set. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Andrezza Rodrigues Felix, Cristiane Batista Cruz, Gleicy Alves, Daniele Ramos Xavier, José Abel de Andrade Baptista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Policy
By submitting a manuscript for publication in the journal Advances in Global Innovation & Technology (@_GIT), authors agree, in advance and unrestrictedly, to the following terms:
- The authors retain the copyright and grant to the Journal Advances in Global Innovation & Technology (@_GIT) the right of first publication of the manuscript, without any financial burden, and waive any other remuneration for its publication in the Journal of Advances in Global Innovation & Technology (@_GIT).
- Upon submission to the Journal of Advances in Global Innovation & Technology (@_GIT), the manuscript is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in the Journal Advances in Global Innovation & Technology (@_GIT).
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in the Journal Advances in Global Innovation & Technology (@_GIT) (publish in repositories or as a book chapter), with acknowledgment of the initial publication in the Journal Advances in Global Innovation & Technology (@_GIT), provided that such agreement does not imply an endorsement of the content of the manuscript or the new vehicle by the Journal of Advances in Global Innovation & Technology (@_GIT).
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, for example after the editorial process is completed.
- The authors warrant that they have obtained proper permission from their employers for the transfer of rights under this agreement, if those employers own any copyright in the manuscript. In addition, the authors assume any and all responsibility for possible copyright infringements of these employers, exempting Advances in Global Innovation & Technology (@_GIT) from any and all liability in this regard.
- The authors assume all responsibility for the content of the work, including the due and necessary authorizations for the disclosure of data collected and results obtained, exempting the Journal of Advances in Global Innovation & Technology (@_GIT) from any and all liability in this regard.