Corporate Education for the Digital Inclusion of Employees 50+
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.12788850Keywords:
Corporate Education, Digital Inclusion, Employees 50 moreAbstract
This academic article analyzes the relevance of corporate education for employees over 50 years old, highlighting the growing aging of the population. Based on interviews, several categories were identified, which were later grouped into metacategories, addressing the benefits of corporate education, importance in employees’ lives, challenges faced, resolution strategies and ideal learning paths. Corporate education is seen as a motivator that values and enriches companies’ intellectual capital, in addition to developing skills and retaining talent. For employees, corporate education represents an opportunity to believe in their potential, overcome challenges and change their lives. However, employees over 50 face challenges, such as resistance to returning to study, fears, digital difficulties and resistance to new knowledge. Paradigm-breaking strategies, awareness of the importance of corporate education and the creation of gradual learning paths are used to overcome these barriers. The ideal learning path includes the gradual introduction of new technologies and comprehensive teaching, from basic to advanced, of digital tools. This study highlights the importance of corporate education for more experienced employees and emphasizes the need for adapted approaches to meet their specific characteristics, preparing them for the challenges of the digital age.
Downloads
References
ALVES, L. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas, Aracaju, v. 8, n. 3, p. 348-365, 2020. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/index.php/educacao/article/view/9251/4047. Acesso em 7 out. 2023.
BARTER, C.; RENOLD, E. (1999). The Use of Vignettes in Qualitative Research. Social Research Update, 1–7.
BIANCHI, E. M. P. G. Didática e educação corporativa: o desafio empresarial da educação continuada. Revista Ibero Americana de Estratégia, v. 7, n. 1, p. 73-82, 2008. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331227111009. Acesso em: 18 set. 2023.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2016. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Acesso em: 06 out. 2023.
CARVALHO, L. B. Minidicionário Larousse do Brasil. São Paulo: Larousse do Brasil, 2009
ENAP – Escola Nacional de Administração Pública. Estilos de Aprendizagem: Módulo 2. Teoria e prática dos estilos 2 de aprendizagem. Brasília: ENAP, 2015. Disponível em: http://repositorio.enap.gov.br/handle/1/2361. Acesso em: 19 set. 2023.
FLORES, J. G. (1994). Análisis datos cualitativos: Aplicaciones a investigación educativa. Barcelona: Latorre Literaria.
GDIKIAN, E. A.; SILVA, M. C. Educação Estratégica nas Organizações: Como as empresas de destaque gerenciam o processo de educação corporativa. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2002.
GODOI, C. K.; BALSINI, C. P. V. (2006). A visão qualitativa nos estudos organizacionais: elementos metodológico-epistemológicos. In Pesquisa qualitativa em estudos organizacionais: paradigmas, estratégias e métodos. (pp. 93–96). São Paulo: Saraiva.
GODOI, C. K.; MATTOS, P. L. C. L. Entrevista qualitativa: instrumento de pesquisa e evento dialógico. In: GODOI, C. K.; BANDEIRA-DE-MELLO, R.; SILVA, A. B. Pesquisa Qualitativa em Estudos Organizacionais. São Paulo: Saraiva, 2006, capítulo 10.
IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD), 2023. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv102004_informativo.pdf. Acesso em: 18 set. 2023.
LOPES, P.; LIMA, G. A. Estratégias de Organização, Representação e Gestão de Trilhas de Aprendizagem: uma revisão sistemática de literatura. Perspectivas em Ciência da Informação [online], v. 24, n. 2, p. 165–195, abr. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5344/3862. Acesso em: 06 out. 2023.
LOUREIRO, M. D. Educação Corporativa: Desenvolvendo e gerenciando competências/ Fundação Getúlio Vargas; Fátima Brayma, (org.). São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2005 p.33.
LUZ, J. L.G.S.G. GER (AÇ@ES): A gestão de competências no contexto das gerações Baby Boomers, X e Y na Universidade Estadual da Paraíba. 2018. Dissertação (Mestre em Inovação em Gestão Organizacional) - Programa de Pós-graduação em Gestão nas Organizações Aprendentes, Universidade Estadual da Paraíba, João Pessoa, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/19740. Acesso em 27 set. 2023.
MARX, K; ENGELS, F. A ideologia alemã. Tradução: Marcelo Backes. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.
MATTHEWMAN, J. Os novos nômades globais. São Paulo: Clio, 2012. p. 32, 35 e 37.
MIRANDA, P. R. E-learning aqui e agora. T&D – Desenvolvendo Pessoas, São Paulo, ed. 119, p. 34-41, nov. 2002.
MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus Editora, 2017.
REGO JR, L. C. M. E-Learning. In: BOOG, Gustavo G. (Coord.). Manual de Treinamento e desenvolvimento: um guia de Operações. São Paulo: Makron Books, 2001, p. 221-233.
SENGE, P. A Quinta Disciplina: Livro de Campo. Editora Nova Cultura Ltda., 1994.
SILVA, G. A. Educação corporativa na era da transformação digital. 2021. Dissertação (Mestrado em Gestão para a Competitividade) – Escola de Administração de Empresas de São Paulo da Fundação Getulio Vargas, São Paulo, 2021. Disponível em: https://hdl.handle.net/10438/30346. Acesso em: 04 set. 2023.
SINHA, T.; BANKA, A.; KANG, D. K. Leveraging user profile attributes for improving pedagogical accuracy of learning pathways. 2014. Disponível em: https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1407/1407.7260.pdf. Acesso em: 06 out. 2023.
Zannota, M. N. M. Educação corporativa e currículo: avanços e desafios. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) – Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/19824/. Acesso em: 15 ago. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ana Karolina Pereira da Cruz , Jaqueline Alves Lopes , Magali de Carvalho Silva , Jose Carlos Hoelz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Engetec em Revisa © 2024 by Fatec da Zona Leste is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Copyright Policy
By submitting a manuscript for publication in EnGeTec em Revista, the authors agree, in advance and unrestrictedly, to the following terms:
- The authors retain the copyright and grant EnGeTec em Revista the right of first publication of the manuscript, without any financial burden, and renounce any other remuneration for its publication in EnGeTec em Revista.
- When submitted to EnGeTec em Revista, the manuscript is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in EnGeTec em Revista.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in EnGeTec em Revista (publish in repositories or as a book chapter), with acknowledgment of the initial publication in EnGeTec em Revista, provided that such agreement does not imply an endorsement of the content of the manuscript or of the new vehicle by EnGeTec em Revista.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, for example after the editorial process is completed.
- The authors warrant that they have obtained proper permission from their employers for the transfer of rights under this agreement, if those employers own any copyright in the manuscript. In addition, the authors assume any and all responsibility for possible infringements of the copyright of these employers, exempting EnGeTec em Revista from any and all liability in this regard.
- The authors assume all responsibility for the content of the work, including the due and necessary authorizations for data disclosure. collected and results obtained, exempting EnGeTec em Revista from any and all responsibility in this regard.