How Can Traditional Corporate Education Contribute to the Development of Generation Z?
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.12593192Keywords:
Corporate education, face-to-face teaching, generation Z, hybrid educationAbstract
Throughout this article, the use of face-to-face learning or distance learning methodologies for corporate education with an emphasis on generation Z will be discussed. We will address all the guiding aspects that will define the results of corporate education in training or employee development. The importance of corporate education for organizations today will be presented, the advantages and disadvantages of each of the methodologies, the characteristics of Generation Z so that it is possible to analyze the results according to their strengths or limitations, in addition to highlighting the advantages of use of the hybrid modality for this generation that, as presented in the article, has technology in its development, thus hindering interactivity with teams and learning processes that involve people and inhibiting the possibility of learning with leaders from different generations or even limiting its possibility of assuming leadership positions, which can be reversed through hybrid corporate education, as we will discuss below in this study.
Downloads
References
Alberto Luiz, A; Brauer, M; (2012). Resistência à educação a distância na educação corporativa. Ver. Adm. Pública 46 (5) Out 2012;https://doi.org/10.1590/S0034-76122012000500009
ALVES, M.; ANDRÉ, C. F.; MÉNDEZ, N. D. D. Microlearning na educação corporativa e em tempos de Geração C. REVISTA INTERSABERES, [S. l.], v. 15, n. 34, 2020. DOI: 10.22169/revint.v15i34.1745. Disponível em: https://www.revistasuninter.com/intersaberes/index.php/revista/article/view/1745. Acesso em: 29 set. 2023.
ANDRADE, Luiz Gustavo da Silva Bispo et al. Geração z e as metodologias ativas de aprendizagem: desafios na Educação Profissional e Tecnológica. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v. 1, n. 18, p. e8575-e8575, 2020.
ANDRIOLI, F.; OSTERMANN, A. C.; OHLWEILER, M. K. ENTRE O TECNOLÓGICO E O HUMANAMENTE POSSÍVEL: UMA ANÁLISE COMPARATIVA MULTIMODAL DA REFERENCIAÇÃO NOS MEIOS REMOTO E COPRESENCIAL DE ENSINO E APRENDIZAGEM. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 62, n. 1, p. 16–33, jan. 2023.
Bertholdo Neto, E. (2018). O ensino híbrido: processo de ensino mediado por ferramentas tecnológicas. Ponto-E-Vírgula, (22), 59–72. https://doi.org/10.23925/1982-4807.2017i22p59-72
BEZERRA, Mariana Maia et al. Geração Z: relações de uma geração hipertecnológica e o mundo do trabalho. Revista Gestão em Análise, v. 8, n. 1, p. 136-149, 2019.
BOLDRINI, Bruna Cristina; LUCENA, Wellington Machado. Os desafios enfrentados pelas organizações atuais pela inserção da “geração z” no mercado de trabalho. Destarte, v. 4, n. 2, p. 45-63, 2014.
Cordeiro, Denilson De Sousa, Renan Antonio Da Silva, Celi Langhi, and Helena Gemignani Peterossi Peterossi. “Transposição Didática Na Educação Corporativa Na Educação a Distância.” REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA 13.32 (2022): 1105-119. Web.
DINIZ, Igo Joventino Dantas; GOMES, Apuena. Ensino Híbrido Aplicado a Capacitações Profissionais: Um Mapeamento Sistemático da Literatura. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), 25., 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. p. 1004-1013.
GASPAR, Ivone. Ensino a distância e ensino aberto: paradigmas e perspectivas. Discursos: língua, cultura e sociedade, p. 67-76, 2001. Disponível em: repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/4351/1/Maria Ivone Gaspar.pdf
GUERIN, Cíntia Soares. Percepção dos professores sobre o uso da tecnologia no ensino e aprendizagem da Geração Z. 2020. 100 f. Dissertação (Mestrado em Ensino) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Foz do Iguaçu, 2020.
Lima, Marcos Antonio Martins, Blússia Tétis Brito Batista, Ilana Maria De Oliveira Maciel e Jáderson Cavalcante Da Silva. “Estruturas Essenciais De Metodologias Ativas: Um Estudo No Segmento De Educação Corporativa.” Administração (São Paulo) 24.1 (2023): 39-71. Rede.
Martins de Carvalho Luciano . EDUCAÇÃO CORPORATIVA E DESEMPENHO ESTRATÉGICO. Revista de Administração FACES Journal [em línea]. 2014, 13(3), 67-85[fecha de Consulta 28 de Setembro de 2023]. ISSN: 1517-8900. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194035762005
NASCIMENTO, Luís Felipe, CZYKIEL, Renata, SCHMITT Figueiró Paola . PRESENCIAL OU A DISTÂNCIA: A MODALIDADE DE ENSINO INFLUENCIA NA APRENDIZAGEM?. Administração: Ensino e Pesquisa [em linea]. 2013, 14(2), 311-341[fecha de Consulta 29 de Setembro de 2023]. ISSN: 2177-6083. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=533556763004
Netto, C., Guidotti, V., & Kohls Dos Santos, P. (2017). A Evasao Na EaD: Investigando Causas, Propondo Estratégias. Congresos CLABES. Recuperado a partir de https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/865
NOVAES, Tiago et al. Geração Z: uma análise sobre o relacionamento com o trabalho. MOSTRA DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, PÓS-GRADUAÇÃO, PESQUISA E EXTENSÃO, v. 16, p. 1-16, 2016.
Pereira, Ednaldo Coelho. Interação e relações interpessoais na ambiência de um sistema de educação presencial mediado por recursos tecnológicos. 2017. 213 f. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.
PEREIRA, GEIZA BASUALDO BOGADO. O ESTUDANTE DA EAD (EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA): UM ESTUDO DE PERFIL E INTERAÇÃO GERACIONAL. 2015. [133f]. Dissertação (Administração) - Universidade Metodista de São Paulo, [São Bernardo do Campo].
PEREIRA, Maurivan Barros; DE MIRANDA, Anderson Fernandes. O ensino de mitose para a geração Z: uma análise entre dois métodos. Revista Prática Docente, v. 2, n. 2, p. 255-269, 2017.
SANTOS, S. A. Educação corporativa e liderança no desenvolvimento da inovação e da colaboração dentro das organizações. In: Anais do VIII Workshop de Pós Graduação e Pesquisa do Centro Paula Souza. São Paulo. 2013. p. 230-236
SANTOS, Simone Costa Andrade dos. Práticas pedagógicas da modalidade a distância e do ensino presencial: contribuições para ensino híbrido no Instituto Federal do Maranhão. 2015. Dissertação (Mestrado) – Curso de Ensino, Universidade do Vale do Taquari – Univates, Lajeado, 02 dez. 2015 referência indireta Sales e Nonato e boneu
SILVA, Ismael Gonçalves da. “Avaliando o aprendizado a distância versus o presencial: a que distância a educação on-line se encontra do ensino presencial?.” Revista FGV Online (2013). Disponível em: Ismael-Gonçalves-da-Silva.pdf (fgv.br)
“Silva, M. (2001). Sala de aula interativa: a educação presencial e a distância em sintonia com a era digital e com a cidadania. Boletim Técnico Do Senac, 27(2)42-49. Recuperado de https://senacbts.emnuvens.com.br/bts/article/view/567”
SIQUEIRA, Manoel Brod. A educação híbrida e sua efetividade em universidades públicas do Brasil. 2015. xii, 129 f., il. Dissertação (Mestrado em Administração) —Universidade de Brasília, Brasília, 2015.
RECH, Isabella Maria; VIÊRA, Marivone Menuncin; ANSCHAU, Cleusa Teresinha. GERAÇÃO Z, OS NATIVOS DIGITAIS: COMO AS EMPRESAS ESTÃO SE PREPARANDO PARA RETER ESSES PROFISSIONAIS. Revista Tecnológica / ISSN 2358-9221, [S.l.], v. 6, n. 1, p. 152 – 166, sep. 2017. ISSN 2358-9221. Disponível em: https://uceff.edu.br/revista/index.php/revista/article/view/223. Acesso em: 22 sep. 2023.
REIS, Leonilde; MENDES, Ana; PRATA, Alcina. Moodle: um complemento ao ensino presencial: o caso de uma das licenciaturas da ESCE/IPS. 2010. Disponível em: comum.rcaap.pt/bitstream/10400.26/22572/1/REVISTA_Leonilde_Ana_Alcina_2010.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gabriela Bitencourt Matos, Maria Eduarda Baráuna da Silva, Keity Alves Leme, José Carlos Hoelz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Engetec em Revisa © 2024 by Fatec da Zona Leste is licensed under CC BY-NC-SA 4.0
Copyright Policy
By submitting a manuscript for publication in EnGeTec em Revista, the authors agree, in advance and unrestrictedly, to the following terms:
- The authors retain the copyright and grant EnGeTec em Revista the right of first publication of the manuscript, without any financial burden, and renounce any other remuneration for its publication in EnGeTec em Revista.
- When submitted to EnGeTec em Revista, the manuscript is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in EnGeTec em Revista.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in EnGeTec em Revista (publish in repositories or as a book chapter), with acknowledgment of the initial publication in EnGeTec em Revista, provided that such agreement does not imply an endorsement of the content of the manuscript or of the new vehicle by EnGeTec em Revista.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online, in institutional repositories, for example after the editorial process is completed.
- The authors warrant that they have obtained proper permission from their employers for the transfer of rights under this agreement, if those employers own any copyright in the manuscript. In addition, the authors assume any and all responsibility for possible infringements of the copyright of these employers, exempting EnGeTec em Revista from any and all liability in this regard.
- The authors assume all responsibility for the content of the work, including the due and necessary authorizations for data disclosure. collected and results obtained, exempting EnGeTec em Revista from any and all responsibility in this regard.